پتو نوزادی به همراه تصویر جدیدترین مدل‌ها

از آنجایی که پوست نوزادان بسیار حساس است، باید در هنگام انتخاب و خرید پتو و لوازم خواب کودک خود، دقت زیادی به خرج دهید. در حال حاضر، لوازم خواب نوزادان در طرح‌ها، مدل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. با این اوصاف، در زمان خرید، با توجه به گوناگونی محصولات، مشکلی نخواهید داشت.

یکی از مواردی که در کیفیت خواب نوزاد تاثیر دارد، پتو نوزادی است. جنس، اندازه، وزن، طرح و رنگ پتویی که برای خواب نوزادتان انتخاب می‌کنید، باید گونه‌ای باشد که کیفیت خواب نوزاد دلبندتان را مخدوش نکند.

در این صفحه، قصد داریم شما را با مشخصات پتو نوزادی خوب آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

پتو نوزادی چیست؟

پتو نوزادی چیست؟

پتو نوزادی همان رواندازی است که در سایز کوچک تولید شده و برای نوزادان مناسب است. در گذشته، پتو و رواندازها از جنس پشم و پوست حیوانات بودند. الیاف طبیعی قابلیت حفظ گرمای بدن را دارند، اما برخی از معایب آن‌ها مانند عدم تنفس‌پذیری، حساسیت‌زایی، احتمال حمله حشرات، بوی تند، سختی شستشو و… باعث شده که به مرور زمان، علاقه مردم نسبت به این الیاف کمتر شود.

پتویی که در حال حاضر برای نوزادان ساخته می‌شود، از الیاف نرم و ضد حساسیت درست می‌شود. معمولا، نوزادان سایز یکسانی نسبت به یکدیگر دارند. به همین جهت، اندازه‌ای که برای پتوی نوزادان در نظر گرفته می‌شود، برش تقریبا مشخصی دارد.+

پتو نوزادی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پتو نوزادی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

همه والدین دوست دارند فرزندشان، خواب و تغذیه مناسبی داشته باشد. اگر می‌خواهید نوزادتان خواب راحت و خوبی را تجربه کند، باید در زمان انتخاب لوازم اتاق خواب او مانند روتختی، گهواره و… برخی از ویژگی‌ها را مد نظر قرار دهید.

جنس

در حال حاضر، پتوی نوزادان در جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. برخی از رایج‌ترین جنس‌ها، عبارتند از:

  • پنبه: پتوی پنبه‌ای نوزاد، یکی از محبوب‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین محصولات موجود در بازار است. از سری مزایای پنبه می‌توان به قابلیت شستشوی راحت، قابلیت تنفس و امکان کم یا زیاد کردن حجم آن اشاره کرد.
  • بامبو: پتوی بامبو نیز بسیار نرم، سبک و راحت است. یکی از معایب این پتو این است که پس از شستشو، با سرعت پایینی خشک می‌شود.
  • میکروفایبر: پتوی میکروفایبر از الیاف پلی استر و پلی پروپیلن ساخته می‌شود. از ویژگی‌های مثبت این پتو می‌توان به جذب رطوبت، شتسشوی راحت و سبکی آن اشاره کرد. تنها عیب پتوی میکروفایبر این است که قابلیت اشتعال‌زایی بالایی دارد.
  • فلانل: اگر به دنبال یک روانداز گرم نوزادی برای روز‌های سرد زمستان هستید، می‌توانید فلانل را انتخاب نمایید. این پتو، از ترکیبی از پنبه و پشم ساخته می‌شود. پتوی فلانل سبک بوده و قابلیت شستشوی راحت را دارد. تنها عیب آن این است که به دلیل گرمای زیاد، نمی‌توان آن را در فصل‌های گرم سال استفاده کرد.
  • پشم: مقاومت، عدم به کار رفتن مواد شیمیایی در پروسه ساخت و حفظ گرما، از ویژگی‌های بارز پتوی پشمی به شمار می‌روند. از عیب‌های پتوی پشمی می‌توان به شستشوی سخت، مناسب نبودن برای فصول گرم سال و احتمال ایجاد حساسیت پوستی اشاره کرد.
  • اکریلیک: آکریلیک از مواد نفتی ساخته می‌شود و خاصیت ضد چروک دارد. با این حال، به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در بافت آن، احتمال اینکه پوست نوزادان نسبت به آن حساس باشد، وجود دارد. همچنین، شستشوی پتوی اکریلیک کار سخت و زمان‌بری است.
  • مینکی: جنس پتوی مینکی از پلی استر است و بسیار نرم، سبک و راحت است. یکی از مهم‌ترین معایب این پتو، تنفس‌پذیر نبودن آن است. به همین جهت، نباید آن را روی صورت نوزاد قرار دهید.

اندازه

یکی از مواردی که در هنگام خرید پتوی نوزاد باید در نظر بگیرید، اندازه آن است. قبل از خرید، بهتر است اندازه گهواره یا تخت خواب نوزادتان را یادداشت نمایید. پتوی نوزاد نباید به اندازه‌ای بزرگ باشد که از حرکات دست و پای او جلوگیری کند، یا به اندازه‌ای کوچک باشد که به راحتی از روی او کنار برود.

وزن

در یک الی دو سال اول زندگی، نوزادان بسیار ضعیف هستند و نمی‌توانند پتوی خود را به درستی کنار بزنند. اگر وزن پتوی نوزاد شما بسیار زیاد باشد، احتمال اینکه صورت نوزاد زیر آن قرار بگیرد و دچار تنگی نفس شود وجود دارد.
بنابراین، بهتر است پتویی را انتخاب نمایید که وزن سبک‌تری داشته باشد.

رنگ و طرح

رنگ و طرحی که برای پتوی نوزاد خود انتخاب می‌کنید، ارتباط مستقیمی بر روی خواب و روحیه او دارد. اگر به دنبال روتختی دخترانه برای نوزاد خود هستید، بهتر است از طیف رنگی قرمز ملایم مانند گلبهی، صورتی، نارنجی و… استفاده کنید. بهتر است روتختی‌هایی که بدون برجستگی‌هایی مانند دکمه، گل، پاپیون و… هستند را انتخاب نمایید؛ چرا که احتمال اینکه کودک آن‌ها را در دهان قرار دهد یا بر روی پوست خود بخراشد وجود دارد.

برای انتخاب روتختی پسرانه برای نوزادتان، می‌توانید از پالت رنگی آبی ملایم استفاده کنید. بهتر است رنگ و طرح روتختی فرزندتان، هماهنگ با اتاق خواب او باشد.

پتو نوزادی دخترانه

پتو نوزادی دخترانه

پتو نوزادی دخترانه، معمولا با طرح‌های بامزه و جذابی تولید و عرضه می‌شوند. برای افزایش خلاقیت کودکتان، می‌توانید رنگ، طرح و شکل پتوی نوزادی او را با توجه به عروسک مورد علاقه‌اش انتخاب نمایید. معمولا، پتوی نوزادی دخترانه در رنگ‌های صورتی، نارنجی، قهوه‌ای روشن، زرد، گلبهی، کرم و… تولید و عرضه می‌شود.

دقت کنید که طیف رنگ قرمز مورد استفاده در لوازم خواب فرزندتان نباید به قدری زیاد باشد که خواب کودک را مختل کند.

پتو نوزادی پسرانه

پتوی نوزادی پسرانه نیز در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شود. از آنجایی که بسیاری از والدین دوست دارند پتوی نوزادی پسرانه را با طیف رنگ آبی تهیه نمایند، بهتر است قبل از خرید، این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ آبی در وسایل کودک، باعث ایجاد احساس رخوت در او می‌شود.

بنابراین، سعی کنید در زمان خرید کالای خواب، از ترکیبی از رنگ‌های ملایم استفاده کنید. به طور مثال، اگر روتختی آبی خریداری کرده‌اید، می‌توانید یک بالش با رنگ قرمز یا زرد ملایم تهیه کنید.

نکات مهم هنگام خرید پتو نوزادی

نکات مهم هنگام خرید پتو نوزادی

قبل از خرید پتو برای نوزاد، باید از حساسیت پوست نوزادتان مطلع شوید. بهتر است از قبل، پارچه‌ای با جنس پنبه، پشم یا… را در مجاورت پوست نوزاد قرار دهید. در صورتی که حساسیت یا واکنش پوستی خاصی مشاهده نکردید، می‌توانید پتوی نوزاد را با جنس مورد نظرتان تهیه کنید.

قابلیت شستشوی راحت برای پتوی نوزاد بسیار مهم است؛ چرا که نوزادان نیاز به پاکیزگی و نظافت روزانه دارند. در صورتی که پتوی نوزاد کثیف یا لکه دار شود، باید بتوانید بدون دغدغه آن را بشویید و خشک کنید.

برخی از اجناس موجود در بازار، دو رو هستند. در صورتی که یک روی پتو لکه دار شد، می‌توانید روی دیگر آن را استفاده نمایید.

تا جای ممکن، سعی کنید پتویی که انتخاب می‌کنید ساده، زیبا و راحت باشد. تجملاتی بودن پتوی نوزاد، هیچ کمکی به کیفیت خواب و سلامت پوست او نمی‌کند و حتی در برخی مواقع، می‌تواند تهدید‌کننده زندگی و سلامتش باشد.

چگونگی شستشوی پتو نوزادی

چگونگی شستشوی پتو نوزادی

هر کدام از الیاف مختلفی که در ساخت پتوی نوزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، روش شستشوی منحصر به فرد خود را دارند. به طور مثال، شما نمی‌توانید الیاف پشمی را درون ماشین لباسشویی بشویید. حتی خشک کردن پشم نیز رویه مخصوص به خود را دارد.

برخی از الیاف مانند پنبه، میکروفایبر و… را می‌توانید هم با دست و هم با ماشین لباسشویی بشویید. دقت کنید که نباید از مواد شستشوی معمولی برای شستشوی لوازم خواب نوزاد استفاده کنید. بهترین گزینه، مایع شستشوی لباس نوزاد است. این مواد، طبق استاندارد‌های مشخصی تولید می‌شوند و تا جای ممکن، از ایجاد حساسیت و زبری پتو جلوگیری می‌کنند.

همچنین، بهتر است برای خشک کردن پتوی نوزاد، آن را بر روی یک رخت‌آویز پهن کرده و در زیر نور آفتاب قرار دهید. فشار دادن و چلاندن پتو بعد از شستشو، باعث می‌شود که بافت آن تخریب شده و طول عمر کمتری داشته باشد. در نتیجه، باید با فشار ملایم، کمی از آب آن را خارج کرده و اجازه دهید خود به خود خشک شود. از آنجایی که خشک شدن پتو می‌تواند یک الی چند روز طول بکشد، بهتر است حداقل یک پتوی دیگر برای نوزاد تهیه کرده تا در این مدت، بدون روانداز نماند.

قیمت پتو نوزادی چقدر است؟

قیمت پتو نوزادی چقدر است؟

جنس، ضخامت، قابلیت شستشوی، دو رو بودن، طرح، اندازه و… بر روی قیمت پتوی نوزاد تاثیر می‌گذارند. سعی کنید در هنگام خرید، پتوهای بسیار ارزان و بی‌کیفیت را انتخاب نکنید؛ چرا که ممکن است بافت زبر و حساسیت زایی داشته باشند و باعث آسیب به نوزاد شما شوند. با کمی پرداخت هزینه بیشتر، می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که هم با دوام است و هم سلامت فرزندتان را تضمین می‌کند.

البته، گران بودن پتو نیز دلیلی بر کیفیت خوب آن نیست. تزئینات و طرح‌های بیشتر روی پتو، نه تنها خواب کودک را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند سلامتی او را به خطر بیاندازد.

در حال حاضر، انواع پتوی نوزادی با طرح‌ها و مدل‌های مختلف در بازار وجود دارند. با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، باید با دقت و حوصله، بهترین گزینه‌های موجود را انتخاب نمایید.

5 مدل پتو نوزادی

در ادامه، می‌توانید چند مدل مختلف پتو نوزادی را مشاهده کنید..

 مدل پتو نوزادی

 

 مدل پتو نوزادی

 

 مدل پتو نوزادی

 

 

 مدل پتو نوزادی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *