دکوراسیون اتاق کودک با ایده‌های جذاب

برای اکثر پدر و مادرها طراحی دکوراسیون اتاق کودک کار بسیار سختی است، مخصوصا اگر برای فرزند اول آن‌ها باشد. اینت انتخاب زمانی سخت‌تر می‌شود که با طراحی‌های متفاوت رو به رو می‌شوید اما باید در عین شیک و زیبا بودن طراحی دکوراسیون، سلیقه و روحیات فرزند خود را نیز در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید کاملا کاربردی باشد تا کودک از فضای اتاق و بودن در آن لذت ببرد. برای مثال رنگ و طراحی وسایل چیده شده در اتاق می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی اتاق داشته باشد. تمامی کودکان رویای داشتن اتاقی زیبا و مطابق با سلیقه خود را دارند. در نتیجه بهتر است در هنگام انتخاب وسایل و حتی طراحی اتاق از خود کودک نیز نظرش را بپرسید.

نکات مهم در دکوراسیون اتاق کودک

نکات مهم در دکوراسیون اتاق کودک

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق کودک به توجه و دقت بالایی نیاز دارد. در واقع هنگام تهیه لوازم مورد نیاز علاوه بر رنگ، سبک و طرح لازم است به نوع و جنس وسایل نیز توجه شود تا به کودک دلبند شما آسیبی وارد نشود.

در ادامه چند نکته مهم که باید در دکوراسیون اتاق خواب کودک در نظر گرفته شود را بررسی می‌کنیم.

۱. چیدمان اتاق

استراحت، آرامش و راحتی جز اصلی‌ترین نیازهای کودکان است. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز به آسایش و راحتی کودک دلبندتان توجه نمایید و محیط اتاق خواب شلوغ و پر از وسایل غیر ضروری نکنید. کودک شما علاوه بر بازی کردن در اتاق باید فضای راحتی برای استراحت نیز در دسترس داشته باشد. بدون تردید فقط خرید اسباب بازی‌ها و عروسک‌های مختلف و قرار دادن آنها در اتاق خواب نه تنها باعث زیبایی نمی‌شود بلکه اذیت شدن کودکتان را نیز در پی دارد. پس برای داشتن یک چیدمان بهتر قبل از خرید هرگونه وسایلی ابتدا باید اندازه و ابعاد اتاق خواب را مد نظر قرار دهید. زیرا با انجام این کار هنگام خرید لوازم مورد نیاز کودکتان می‌توانید تصمیمات بهتری بگیرید.

همچنین بهتر است هنگام انتخاب دکوراسیون و چیدمان اتاق خواب از همه فضا استفاده نمایید. به این صورت که هنگام تزیین اتاق خواب از تمام کنج‌های دیوار، دیوارها و حتی سقف اتاق خواب نیز به بهترین نحو ممکن استفاده نمایید. برای مثال عروسک‌ها و سایر اسباب بازی‌ها را در قفسه‌ها و کنج‌ها قرار دهید و تا جای فضاسازی انجام دهید. همچنین می‌توان در گوشه اتاق یک صندلی قرار دهید تا هنگام خواندن کتاب داستان برای فرزندتان از باهم بودن لذت ببرید.

علاوه بر این جهت تقویت حافظه تصویری کودکتان می‌توانید روی دیوار اتاق از حروف انگلیسی جهت نوشتن نام کودک خود استفاده نمایید.

یکی از زیباترین و هیجان انگیزترین کارها، قاب کردن و سپس نصب تصاویر سونوگرافی و اولین روز تولد کودکتان به دیوار اتاق خواب می‌باشد. این کار این کار عشق و محبت را به فرزند شما می‌آموزد.

برای زیبایی و جلوه بیشتر و همچنین تزیین سقف اتاق خواب می‌توانید از لامپ‌های رشته‌ایی رنگارنگ یا لوستر فانتزی و مناسب سن فرزندتان استفاده نمایید. در این صورت نور و روشنایی مورد نیاز اتاق نیز تامین می‌شود. به علاوه جهت بهبود کیفیت خواب کودک می‌توان استیکرهای شب رنگ را روی سقف نصب کرد تا زمان خاموشی، سقف اتاق بدرخشد و روشنایی زیبا و جذابی را به فرزند شما هدیه دهد.

۲. نصب کفپوش مناسب

یکی از نکات بسیار مهم هنگام طراحی اتاق کودک انتخاب و نصب کفپوش مناسب است. از آنجایی که نصب کفپوش‌های سرامیکی خطرناک است و ممکن است کودک شما لیز بخورد بهتر است از کفپوش‌های با جنس لمینت و پارکت استفاده نمایید.

علاوه بر این تمیز کردن اتاق دارای کفپوش لمینت و پارکت آسان‌تر و راحت‌تر می‌باشد و همچنین مانع بروز حساسیت می‌شود. استفاده از فرش به عنوان کفپوش باعث انتقال گرد و غبار بسیار زیادی به بدن، لوازم، لباس و روتختی نوزاد و کودک شما می‌شود. این در حالی است که در صورت نصب لمینت و پارکت و همچنین استفاده از فرشی کوچک در وسط اتاق خواب این مشکل حل می‌شود.

۳. ایجاد محیطی مناسب برای بازی

بازی کردن یک از کارهای مورد علاقه و لذت بخش برای تمامی کودکان است. در واقع صدای خنده‌های بلند و زیبای کودکان به زندگی سایر بزرگترها نیز شور و شوق می‌بخشند.

برای بازی کردن و همچنین شکوفا شدن استعدادهای فرزندتان بهتر است محیطی هرچند کوچک برای کودکان ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید یک تاب کوچک را در گوشه‌ایی از اتاق نصب کنید یا روی دیوار یک تخته قرار دهید تا فرزندتان تفکرات و ذهنیات خود را روی آن رسم کند. البته توجه داشته باشید نوع تخته باید طبق سن فرزندتان انتخاب شود تا مشکلی برای سلامتی او پیش نیاید.

علاوه بر این می‌توانید نقاشی‌های فرزندتان را با یک طناب به دیوار یا گوشه اتاق خواب نصب نمایید. این کار خلاقیت و اعتماد به نفس فرزندتان را افزایش می‌دهد.

همچنین می‌توانید با استفاده از پارتیشن‌ها یا خانه‌های کوچک پلاستیکی می‌توانید محیطی مجزا برای بازی و اسباب بازی‌های کودکتان ایجاد نمایید. این کار باعث استقلال فرزندتان می‌شود.

دیزاین اتاق کودک کوچک

دیزاین اتاق کودک کوچک

حتما می‌دانید که آپارتمان‌های امروزی که دارای دو اتاق خواب هستند کمترین فضا را برای اتاق کودکان و نوجوانان دارند. در نتیجه بسیاری از افراد تصور می‌کنند که برای اتاق‌های کوچک کودکان نمی‌توان طراحی دکوراسیون انجام داد که این موضوع کاملا برعکس است. در اتاق‌های کوچک کودکان نیز می‌توان از سرویس خواب‌های زیبا استفاده کرد. لازم به ذکر است که در فضاهای کوچک نیاز به طراحی دکوراسیون بیشتر حس می‌شود، زیرا برای استفاده بیشتر از محیط‌های کوچک باید فضاسازی انجام داد.

در این میان تولیدکنندگان صنایع چوبی نیز برای فضاهای کوچک مبلمان و تخت خواب‌هایی را طراحی کرده‌اند. این تخت خواب‌ها دارای تعدادی کشو هستند که کمبود فضای اتاق را جبران می‌کند. همچنین اگر دو فرزند دارید می‌توانید از تخت خواب‌های دو طبقه استفاده کنید. لازم به ذکر است که انتخاب سرویس خواب مناسب نیز بسیار اهمیت دارد. روتختی کودک دارای طرح‌ها و رنگ‌های بسیار متنوعی می‌باشد که می‌توانید با توجه به دکوراسیون اتاق کودک و همچنین روحیات فرزندتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق پسرانه

بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق پسرانه

رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روی دکوراسیون داخلی دارند و انتخاب رنگ برای اتاق خواب دارای اهمیت زیادی نسبت به دیگر بخش‌های منزل است. اتاق خواب مکانی است که کودک شما می‌خواهد بعد از یک روز پر هیجان در آن استراحت کاملی داشته باشد. به همین دلیل باید برای کودکتان آرامش به ارمغان بیاورد.

احتمالا زمانی که صحبت از رنگ‌های پسرانه می‌شود، اولین رنگی که به ذهنتان خطور می‌کند آبی است. درست است که طیف رنگی آبی بسیار متفاوت است اما رنگی کلاسیک برای اتاق خواب به شمار می‌رود. در نتیجه می‌توانید رنگ‌های بسیار متفاوت‌تر و مدرن‌تری را برای اتاق خواب کودک پسر خود انتخاب کنید. لازم به ذکر است که در نظر گرفتن سن کودک برای انتخاب رنگ کاملا ضروری است. طیف رنگی خنثی برای نوزادان پسر، رنگ‌های مکمل و آرامش‌بخش برای پسران ۶ تا ۹ سال و رنگ‌های کلاسیک و تیره برای پسران نوجوان مناسب هستند.

رنگ دیوار، دکوراسیون داخلی اتاق و روتختی پسرانه نیز در هر سنی ویژگی‌های خاصی دارد که در ادامه با بررسی رنگ اتاق پسرانه با شما همراه خواهیم بود.

برای کودکان ۳ تا ۴ سال بهتر است از رنگ‌های روشن و خنثی استفاده کنید. استفاده از رنگ‌های جیغ و وسایل با رنگ‌های متفاوت در این سن توصیه نمی‌شود. برای مثال ترکیب رنگ سفید و طوسی می‌تواند انتخاب مناسبی برای رنگ اتاق و دکوراسیون در این سن باشد. رنگ‌های روشن و خنثی علاوه بر آرامشی که برای شما به ارمغان می‌آورند، فضای اتاق را نیز بزرگ‌تر نشان می‌دهند. اگر برای استفاده از رنگ‌های جیغ اصرار دارید می‌توانید در حد چند وسیله کوچک در اتاق از رنگ‌های قرمز یا نارنجی استفاده کنید. همچنین استفاده از پوستر یا کاغذ دیواری ‌هایی که طرح‌های کودکانه دارند نیز برای اتاق خواب کودک مناسب است.

برای سنین ۶ تا ۹ سالگی، ترکیب رنگ‌های گرم و خنثی می‌تواند عاقلانه‌ترین انتخاب باشد زیرا در این سن اتاق فرزندتان بهترین مکان برای یادگیری وی است پس باید دارای انرژی بیشتری باشد. رنگ‌هایی مانند خاکستری، آبی روشن، سبز ارتشی، طلایی کمرنگ و مات، زیتونی و … بهترین گزینه‌ها برای استفاده در دکوراسیون اتاق پسرانه هستند. حواستان باشد که استفاده از رنگ گرم به عنوان رنگ غالب دیوار اتاق کودک اصلا توصیه نمی‌شود.

بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق دخترانه

بهترین رنگ برای دکوراسیون اتاق دخترانه

همانطور که گفتیم اتاق خواب مکان بسیار مهمی برای کودک شماست. برای دکوراسیون اتاق دخترانه استفاده از رنگ‌های روشن و خنثی بهترین انتخاب است. برای مثال رنگ‌های صورتی، سفید، بنفش، قرمز، نارنجی،زرد، آبی، سبز و … می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. لازم به ذکر است که اگر از طیف رنگی تیره این رنگ‌ها استفاده می‌کنید بهتر است آن را با رنگ سفید ترکیب کرده تا تعادل در فضا حفظ شود، زیرا استفاده از یک رنگ تیره می‌تواند بر روحیه کودک شما تاثیر منفی بگذارد. انتخاب رنگ روتختی دخترانه نیز اهمیت زیادی دارد. در صورتی که رنگ اتاق ترکیبی از رنگ‌های روشن و خنثی است، می‌توانید رنگ تیره‌تری را برای روتختی انتخاب کنید.

نکات دکوراسیون اتاق نوزاد

نکات دکوراسیون اتاق نوزاد

درست مانند کودکان هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نوزادان نیز باید برخی نکات را مد نظر قرار داد.

۱. تم اتاق

انتخاب تم مناسب نه تنها ماهیت دکوراسیون اتاق نوزادتان را شکل می‌دهد بلکه انتخاب اکسسوری و وسایل مورد نیاز را نیز آسان می‌سازد. بنابراین به راحتی می‌توانید رنگ و طرح روتختی نوزاد، استیکر، کفپوش، پرده و … را متناسب با تم موردنظرتان انتخاب نمایید. تم با زمینه حیوانات و طبیعت یکی از محبوب‌ترین تم‌ها برای نوزادان است.

۲. رنگ اتاق نوزاد

هنگام انتخاب رنگ اتاق خواب نوزاد باید با دقت عمل کنید. چرا که رنگ بر احساسات نوزاد شما تاثیر دارند و می‌توانند باعث آرامش یا بی قراری آنها شود.

در نتیجه بهتر است معمولا از رنگ‌های خنثی (سفید، طوسی)، پاستیلی (آبی و سبز روشن) یا سرد استفاده نمایید.
البته توجه داشته باشید که علاوه بر محیط آرام، نوزاد به انرژی لازم جهت بازی و سرگرمی نیاز دارد. بنابراین بهتر است از ترکیب رنگ‌های سرد و گرم مانند قرمز، صورتی، زرد و نارنجی استفاده کنید.

۳. بکارگیری الیاف ضد حساسیت و بدون خطر

هنگام انتخاب کفپوش، پرده، پتو، روتختی و … از الیاف نرم و ضد حساسیت استفاده کنید. پارچه‌هایی که در تولید آن‌ها از مواد آلی فرار خیلی کم استفاده شده باشد. در نتیجه بهترین پارچه از جنس الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان است.

نور پردازی اتاق کودک

نور پردازی اتاق کودک

یکی از موارد مهمی که هنگام طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودکتان به آن توجه نمایید نورپردازی اتاق است. چرا که نورپردازی و روشنایی اتاق کودک تاثیر مستقیمی با سلامت فرزندتان دارد و در صورت عدم استفاده از روشنایی مناسب چشمان فرزند شما در طولانی مدت دچار آسیب می‌شود.

اگر اتاق خواب فرزند شما دارای پنجره است بهتر از نور طبیعی برای روشنایی استفاده نمایید. بنابراین مراقب باشید با نصب اکسسوری‌ها و وسایل نامناسب مانع ورود نور خورشید نشوید و بگذارید نور خورشید به اتاق بتابد. هنگام استراحت کودکتان هم از پرده‌ایی پارچه‌ای و دارای طرح‌های فانتزی و کودکانه استفاده کنید تا مانع ورود نور، گرما و سرما به اتاق شود. برای روشنایی اتاق در شب نیز می‌توان یک چراغ خواب کودکانه تهیه نمایید.

همانطور که گفتیم دکوراسیون اتاق کودک فضایی بسیار حساس است و دارای اهمیت بسیاری زیادی می‌باشد زیرا سبب تقویت خلاقیت کودک می‌شود. لذا باید حتما طبق سلیقه و روحیات کودک شما چیده شود. به کودکان خود برای تصمیم گیری درباره رنگ و دکوراسیون اتاقشان فرصت دهید و تنها آن‌ها را راهنمایی کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *