بهترین تشک تخت خواب چه ویژگی های دارد؟

کیفیت خواب شب نه تنها باعث شادابی و تامین انرژی روز بعد می‌شود بلکه بر سلامت روان، جسم و حتی زیبایی و طراوت پوست نیز تاثیر دارد. عوامل زیادی در داشتن خواب آرام و راحت تاثیر دارند که یکی از آنها انتخاب تشک مناسب است. در واقع از آنجایی که همه ما تقریبا یک سوم عمر خود را در خواب سپری می‌کنیم خرید بالش و تشک مناسب تاثیر بسزایی در حفظ سلامت آناتومی بدن دارد. برای مثال احتمالا همه ما تجربه بیدار شدن با بدن درد، کمردرد، گردن درد و کوفتگی حاصل از خوابیدن روی تشک نامناسب را داشته‌اییم. در نتیجه انتخاب بهترین تشک تخت خواب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار برای داشتن خوابی راحت است. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که ویژگی‌های بهترین تشک تخت خواب چیست. برای دریافت پاسخ این سوال تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم در هنگام خرید تشک تخت خواب

بهترین تشک تخت خواب چه ویژگی های دارد؟

اولین نکته هنگام انتخاب بهترین تشک تخت خواب آشنایی با انواع آنها است. با این وجود به طور کلی هنگام خرید دقت داشته باشید که پارچه تشک ضد آب، مقاوم در برابر نفوذ حشرات و ضد حریق باشد.

توجه داشته باشید تشک‌های فنری بهترین انتخاب برای اشخاص وان و با وزن کم برای مثال کودکان می‌باشند. این در حالی است که تشک‌های طبی – فنری برای همه سنین و وزن‌های متفاوت مناسب است.

به یاد داشته باشید که تشک‌های طبی دارای فنر نیستند و فقط فایده طبی دارند.

ارتفاع تشک تخت خواب نیز بسیار اهمیت دارد. تشک استاندارد برای فردی بالغ و بزرگسال باید بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌­متر ارتفاع داشته باشد. در غیر این صورت مشکلات زیادی ایجاد می‌شود.

هنگام خرید فقط با لمس کردن و نشستن روی تشک نمی‌توان متوجه میزان راحتی و نرمی آن شد. بهتر است در صورت امکان روی آن دراز بکشید.
شرکت‌‌های معتبر و ارائه دهنده گارانتی را انتخاب نمایید.

اگر تشک صدای غژغژ تولید کرد یعنی دارای کیفیت پایینی است.

در صورت آلرژی داشتن به ماده‌ خاصی حتما از فروشنده کمک بگیرید.

توجه نمایید که هر چقدر وزن بیشتری داشته باشید باید تراکم فنربندی و همچنین ضخامت آن به همان نسبت بیشتر باشد.

اندازه‌های استاندارد تشک تخت خواب چقدر است؟

اندازه‌های استاندارد تشک تخت خواب چقدر است؟

اندازه‌های استاندارد تشک تخت خواب با توجه به یک نفره یا دونفره بودن آن متفاوت است.

۱. اندازه استاندارد تشک یک نفره

تمامی تشک‌های یک نفره استاندارد با طول ۲ متر و عرض ۹۰ یا ۱۲۰ سانتی‌متری تولید می‌شوند. معمولا تشک‌های یک نفره با عرض ۹۰ سانتی‌متر در هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این نوع تشک مناسب کودکان و بزرگسالان با اندام متوسط می‌باشد.

تشک یک نفره با عرض ۱۲۰ سانتی‌متر مناسب افرادی با استخوان بندی درشت و افرادی است که هنگام خواب فرزندانشان را در آغوش می‌گیرند.

۲. اندازه استاندارد تشک دو نفره

تشک‌های دونفره نیز مانند تشک‌های تک نفره دارای طول ۲ متر و ۳ عرض متفاوت (۱۴۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ سانتی‌متر) می‌باشند.
عرض ۱۴۰ سانتی متری تشک‌های دونفره مناسب دو فرد بزرگسال یا یک فرد درشت هیکل می‌باشند. البته توجه داشته باشید که این تشک مناسب افرادی که در خواب زیاد جابجا می‌شوند نیست.

تشک‌های دو نفره که عرض ۱۶۰ سانتی‌متری دارند برای همه افراد مناسب هستند. مزیت و دلیل برتری این نوع تشک دونفره قدرت و گستره انتخاب بیشتر است. معمولا از این اندازه در هتل‌ها استفاده می‌شود.

تشک دو نفره با عرض ۱۸۰ سانتی‌متر بزرگ‌ترین تشک است که مناسب دو فرد درشت هیکل می‌باشد.

توجه داشته باشید هنگام خرید روتختی دونفره حتما ابتدا سایز تشک تخت خواب دونفره خود را تعیین کنید.

انواع تشک تخت خواب (خوشخواب) های موجود در بازار

انواع تشک تخت خواب (خوشخواب) های موجود در بازار

مانند هر کالای خواب دیگری تشک‌ها نیز دارای انواع بسیاری می‌باشند. هر یک از این انواع دارای مزایا، معایب و مشخصات منحصر به فرد خود هستند. در ادامه چند نوع از رایج‌ترین و بهترین تشک‌های تخت خواب را معرفی می‌نماییم.

تشک تخت خواب فنر دار

تشک تخت خواب فنر دار

متداول‌ترین و پر استفاده‌ترین تشک موجود در بازار تشک تخت خواب فنردار است. به دلیل فراوانی و محبوبیت این تشک‌ها اکثر افراد حداقل یک مرتبه تجربه خرید آنها را داشته‌اند. معمولا استاندارد تشک‌های دارای فنر بر اساس تعداد فنرهای مورد استفاده در آنها تعیین می‌شود. از این رو با افزایش تعداد فنر استفاده شده در یک تشک، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

تشک تخت خواب فومی

تشک تخت خواب فومی

فوم‌های استفاده شده در تشک تخت خواب فومی از جنس ارتجاعی-حرارتی می‌باشند. با وجود اینکه این نوع تشک بسیار راحت است ممکن است برای برخی افراد نامناسب و آزار دهنده باشد. چرا که هنگامی که فرد روی تشک فومی دراز بکشد، تشک شکل بدن فرد را به خود می‌گیرد. این تشک مناسب افرادی است که راحتی و نرم بودن تشک برایشان در اولویت قرار دارد. قیمت تشک فومی در مقایسه با تشک فنری گران‌تر است.

تشک تخت خواب طبی

تشک تخت خواب طبی

تشک تخت خواب طبی به آن دسته تشک‌ها گفته می‌شود که فنر ندارند و فقط داراری فایده طبی هستند. نوع فومی تشک‌های طبی دارای پایین‌ترین قیمت هستند. از ویژگی‌های تشک طبی فومی می‌توان به وزن سبک، قابلیت شستشو و داشتن زیپ اشاره کرد. اما از آنجا که جنس فوم استفاده شده در این تشک‌ها از یونولیت است دارای طول عمر نسبتا کوتاهی می‌باشند. از این رو توصیه می‌شود این نوع تشک را برای کوتاه مدت استفاده نمایید. این در حالی است که تشک طبی اسفنجی بسیار نرم‌تر و دارای کیفیت بیشتری است. قیمت و کیفیت تشک طبی اسفنجی به نوع اسفنج بستگی دارد. یکی دیگر از انواع تشک‌های طبی تشک تمام مموری فوم است که تماما از مموری فوم تولید شده و دارای قیمت بیشتری است.

تشک تخت خواب فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ

تشک تخت خواب فنری منفصل یا پاکت اسپرینگ

مزایا و ویژگی‌های تشک تخت خواب فنری منفصل که به نام پاکت اسپرینگ نیز شناخته می‌شود دلیل اصلی استقبال از این تشک‌ها هستند. در تولید این تشک‌ها بروزترین فناوری‌های فنر مورد استفاده قرار گرفته است. جالب است بدانید که هر یک از فنرها دارای عملکردی مجزا هستند. فنر منفصل باعث بیشتر شدن طول عمر تشک و همچنین حفظ سلامتی و ممانعت از مشکلات مربوط به ستون فقرات می‌شود. علاوه بر این این نوع تشک‌ها درجه طبی بیشتری دارند.

بهترین تشک تخت خواب ایرانی است یا خارجی

بهترین تشک تخت خواب ایرانی است یا خارجی

با وجود سابقه بسیار زیاد کمپانی‌های خارجی در طراحی و ساخت تشک، اکنون بیشتر از ۱۰ سال است که کمپانی‌های ایرانی در حال تولید انواع مختلف تشک‌ها هستند. در واقع محصولات تولید شده در ایران از نظر تنوع، کیفیت و … با محصولات خارجی برابری می‌کنند. علاوه بر این دارای قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه و ارائه خدمات پس از فروش نیز می‌باشند. برتری دیگر تشک‌های ایرانی حمل و نقل، ارسال آسان و تحویل سریع آنها درب منزل است.

بهترین تشک تخت برای کودکان چه ویژگی هایی دارد؟

بهترین تشک تخت برای کودکان چه ویژگی هایی دارد؟

از آنجایی که کودکان به طور میانگین نیمی از شبانه روز را در حال استراحت یا خواب می‌گذرانند هنگام انتخاب بهترین تشک می‌بایست برخی ویژگی‌ها از جمله امنیت و راحتی تشک را در نظر بگیرید. چرا که در صورت استفاده از تشک‌های تولید شده با مواد مصنوعی و شیمیایی سلامتی کودک خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. برخی از ویژگی‌های بهترین تشک تخت برای کودکان که باید به آنها توجه نمود عبارتند از:

۱. سایز تشک

رایج‌ترین اندازه تشک تخت کودک تشک یک نفره است. زیرا کودکان اندام کوچکی دارند و به تشک‌های بزرگ و اشغال کننده فضای اتاق نیاز نخواهند داشت. بهتر است فضای اتاق برای انجام سایر فعالیت‌های کودک باز باقی بماند.

۲. دوام و طول عمر مفید

از آنجایی که کودکان انرژی بیشتری دارند و اکثر اوقات در حال بازی هستند باید تشکی را انتخاب نمایید که از دوام بسیار بالایی برخوردار باشد. برای مثال در حال حاضر تشک‌های لاتکس جز مستحکم‌ترین و بادوام‌ترین تشک‌ها محسوب می‌شوند.

۳. میزان سفتی تشک

میزان سفتی تشک در شکل گیری، رشد و سلامت ستون فقرات کودک بسیار موثر است. انتخاب تشک خیلی سفت یا نرم اشتباه است و به سلامت کودک آسیب می‌رساند.

۴. قابلیت گردش هوا در تشک

اگر تشک از قابلیت گردش هوا برخوردار نباشد سبب عرق کردن کودک هنگام خواب می‌شود. در نتیجه رطوبت حاصل از عرق کردن باعث بیماری می‌شود.

۵. تشک ضد آلرژی

تشک‌های ضد باکتری و ضد حساسیت بهترین نوع تشک برای کودکان هستند. زیرا این تشک‌ها مانع رشد باکتری و ایجاد حساسیت می‌شوند.

۶. تشک‌های تولید شده از مواد طبیعی

تشک‌های تولید شده از الیاف طبیعی مانند پنبه و لاتکس (صمغ درخت کائوچو) علاوه بر تضمین سلامتی باعث خواب راحت کودک می‌شود. در مقابل تشک‌های تولید شده از مواد مصنوعی احتمال دارد با تولید بو و بخارهای سمی سلامتی کودک را به خطر بیندازد.

۷. تشک راحت

راحتی تشک نیز یکی از عوامل بسیار مهم است. زیرا کودکان در طول روز فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند. یکی از راه‌های تامین انرژی از دست رفته آنها خواب مناسب در شب است.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده نمودید انتخاب بهترین تشک تخت خواب علاوه بر تضمین خوابی با کیفیت و آرام از ابتلا به بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و مفاصل جلوگیری می‌کند. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار دهید مراجعه به فروشگاه‌های معتبر و ارائه دهنده گارانتی می‌باشد. مجموعه کاورلت یکی از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر در زمینه کالای خواب است. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید پتو، ملحفه، روتختی و … را دارید به سایت coverlet.ir مراجعه نمایید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *