بهترین تخت‎خواب برای شما چه چیزی است؟

تخت‎خواب وسیله‌ای است که قسمتی از عمر ما، بر روی آن سپری می‌شود. نوع، شکل، اندازه، جنس و طراحی تخت‎خواب، تاثیر مستقیمی بر روی سلامتی و کیفیت خواب ما دارد. درنتیجه، در زمان خرید لوازم اتاق خواب، باید همیشه به دنبال بهترین تخت‎خواب موجود باشیم.

اینکه چه تختی برای ما بهترین تخت‎خواب محسوب می‌شود، به فاکتور‌های زیادی مرتبط است. در ادامه، قصد داریم شما را با انواع تخت‎خواب‌ها و نکات مهمی که می‌بایست آن‌ها را در زمان خرید بدانید، آشنا کنیم. با ما همراه باشید…

بهترین نوع تخت‎خواب چه نوع تختخوابی است؟

بهترین نوع تخت‎خواب چه نوع تختخوابی است؟

یکی از فاکتور‌های مهمی که در زمان خرید تخت‎خواب باید مدنظر قرار دهید، سلیقه خودتان است. باید با توجه به معماری و دیزاین اتاق خوابتان، تخت‎خوابی که باب میلتان است را انتخاب نمایید. به طور مثال، بعضی از افراد ترجیح می‌دهند تخت‎خواب‌های پایه بلند را انتخاب کنند و برخی دیگر، به دلیل راحت بودن در زمان خوابیدن روی زمین، ترجیح می‌دهند تختخوابی انتخاب نمایند که پایه‌های کوتاه دارد.

حتما تا به حال تخت‎خواب‌هایی که در قسمت پایینشان کشو دارد را دیده‌اید. برخی از افراد دوست دارند چنین تخت‎خواب‌هایی داشته باشند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند قسمت پایین تختشان خالی باشد تا بتوانند چمدان‌ها و لوازم دیگر را زیر آن تعبیه کنند.

تاجدار بودن تخت نیز جزو مواردی است که برخی از افراد آن را می‌پسندند و برخی دیگر نه. اگر فضای خانه و اتاق خوابتان کوچک است، می‌توانید به تخت‎خواب‌های چند کاره فکر کنید. و…

همه این‌ها، از جمله مواردی هستند که نشان می‌دهند بهترین تخت‎خواب برای یک فرد با فرد دیگر متفاوت است. پس از انتخاب نوع، جنس و رنگ تخت‎خواب، می‌توانید به سراغ خرید روتختی و محصولات دیگر بروید. در ادامه، می‌توانید با چند نوع متداول تختخواب آشنا شوید…

تختخواب‌های کشویی

تختخواب‌های کشویی

اگر فضای اتاقتان کوچک است و برای قرار دادن لباس‌ها و مرتب کردن وسایل‎تان، به کشوهای بیشتری نیاز دارید، تخت‎خواب کشویی یکی از گزینه‌های عالی برای شما محسوب می‌شوند. همانطور که می‌دانید، فضای زیر تخت‎خواب بسیار زیاد است و حتی اگر آن را با انواع لوازم پر کنید، باز هم قسمتی از آن که در دسترس نیست، خالی باقی می‌ماند.

برخی از این نوع تخت‎خواب‌ها، فضایی در بالای تخت (به نام تاج تخت) دارند که می‌توانید در آن قسمت، کتاب یا لوازم دیگرتان را قرار دهید. توجه کنید که باید از قرار دادن اشیا یا لوازم تزئینی سنگین و شکستنی بر روی تاج تخت، خودداری کنید.

هر چه فضای زیر تخت بیشتر باشد، تعداد کشوهای آن بیشتر است.‌ایده‎آل‌ترین جا برای قرار دادن تخت‎خواب کشویی، در وسط وسط یکی از ضلع‌های اتاق است. بدین صورت، می‌توانید به راحتی به تمام کشوها دسترسی داشته باشید.

کشوهای زیر تخت‎خواب می‌توانند برای قرار دادن هر وسیله‌ای استفاده شوند. به طور مثال، اگر یک تخت‎خواب کشویی برای نوزاد یا کودکتان تهیه کرده‌اید، می‌توانید محلفه‌ها، لباس‌ها و اسباب بازی‌های او را در کشو قرار دهید. کشوهای تخت‎خواب اتاق بزرگسالان نیز می‌توانند محل قرارگیری لباس‌ها، ملحفه و روتختی و هر چیز دیگری باشند.

تختخواب چند کاره

تختخواب چند کاره

این نوع تخت‎خواب‌ها، در سال‌های اخیر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته‎اند. سبک و طراحی تخت‎خواب‌های چند کاره به صورتی است که در طراحی دکوراسیون داخلی منازلی با سبک‌های کلاسیک، مینیمال و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با خریداری یک تخت‎خواب چند کاره، شما می‌توانید همزمان دارای تخت، میز ناهارخوری، کتابخانه، مبل، پاف، صندوق نگهداری وسایل و … شوید. از آنجایی که این نوع تخت خاص و منحصر‎به‎فرد است، می‌توانید برای آن، یک روتختی اسپرت زیبا تهیه نمایید.

اگر آپارتمان کوچکی دارید و یا دوست دارید لوازم منزلتان فضای کمتری اشغال کرده و کارایی حداکثری داشته باشند، این تخت‎خواب مناسب شماست. ارتفاع تخت‎خواب همه کاره معمولا کم است و برای کم کردن حجم، برخی از مدل‌های آن را با لوازم تاشو می‌سازند.

تختخواب پاف‎دار

تختخواب پاف‎دار

پاف نوعی صندلی یا پله‎ی پف‎دار است که برای نشستن در کنار تخت یا قسمت‌های مختلف اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تخت‎خواب‌ها برای افرادی که راحتی بیشتری می‌خواهند، مناسب هستند.

پاف‌هایی که در کنار تخت‎خواب پاف‎دار قرار دارند، معمولا متصل به آن هستند و می‌توانید از آن به عنوان صندلی، پله‌ای برای رفتن بر روی تخت یا مکانی برای قرار دادن وسایلتان استفاده کنید. قسمت رویی پاف از جنس پارچه است و معمولا با الیاف نرم پر می‌شود. برخی از مدل‌های تخت پاف‎دار، دارای دیوارکوب‌های پاف‎دار هستند.

تخت‎خواب‌های پاف‎دار معمولا در اتاق زوجین یا دختران مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای زیبا‌سازی هر چه بیشتر فضا، بهتر است با انتخاب یک روتختی دخترانه مناسب که با رنگ پاف‌ متناسب است، تخت‎خوابتان را مزین نمایید. برای هماهنگی بیشتر تخت با دکوراسیون اتاق، بهتر است رنگ و طرح پاف، متناسب با رنگ دیوار‌ها یا لوازم دیگر باشد.

تخت‎خواب سلطنتی

تخت‎خواب سلطنتی

این تخت‎خواب‌ها در سبک کلاسیک هستند و معمولا افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، آن‌ها را انتخاب می‌کنند. یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های این نوع تخت‎خواب، تاج بزرگ و پر نقش و نگار آن است. تنوع رنگ و شکل تخت‎خواب سلطنتی بسیار زیاد است و می‌توانید آن را به صورت پاف‎دار یا بدون پاف تهیه نمایید. دقت کنید که رنگ و طرح تخت‎خواب سلطنتی، می‌بایست با رنگ دیوار‌ها و سایر لوازم اتاق، همخوانی داشته باشد. به علاوه، اگر می‌خواهید نمای تخت‎خواب خود را به بهترین شکل مزین کنید، می‌توانید برای آن، یک روتختی عروس با رنگ و طرحی که متناسب با تخت است را انتخاب نمایید.

همچنین، می‌توانید در کنار تخت‎خواب سلطنتی، از میز عسلی، پاف و صندلی کنار تخت، برای زیبا‌سازی فضا اتاق استفاده نمایید. از آنجایی که اندازه این تخت کمی بزرگ است، بهتر است فقط در اتاق خواب‌های نسبتا بزرگ استفاده شود.

تخت‎خواب فلزی

تخت‎خواب فلزی

تخت‎خواب‌های فلزی یا فرفورژه دار، یکی از مقاوم‌ترین و بهترین تخت‎خواب های موجود هستند. اگر نگران آسیب به تخت‎خوابتان هستید، بهتر است این گزینه را مدنظرتان قرار دهید. وزن کم تخت‎خواب فلزی، یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود.

از آن جایی که پسران معمولا انرژی و جنب و جوش زیادی دارند، می‌توانید برای اتاق خواب فرزند خود، این نوع تخت را انتخاب نمایید چرا که مقاومت آن در برابر ضربه و خراش زیاد است. برای هماهنگی کالای خواب با تخت‎خواب فلزی، می‌توانید پس از خرید تخت، اقدام به خرید روتختی پسرانه و دیگر محصولات نمایید.

ارتفاع، اندازه، مدل فرفورژه‌ها و رنگ تخت‎خواب فلزی‌ای که انتخاب می‌کنید، بستگی به سلیقه و طراحی داخلی منزلتان دارد. این تخت‎خواب‌ها را می‌توانید با انواع سبک‌های معماری ست کنید.

تخت‎خواب چوبی

تخت‎خواب چوبی

تخت‎خواب‌های چوبی جزو لوازم خوابی هستند که از سال‌های دور مورد استفاده قرار گرفته و همچنان هم طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند. حجم کم، طرح‌ها و اشکال مختلف، بوی خوش چوب، ارتباط این متریال با طبیعت و سادگی تخت‎خواب‌های چوبی، از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود.
ار تخت‎خواب چوبی می‌توان در طراحی دکوراسیون منزل به سبک‌های سنتی، کلاسیک، مدرن و حتی مینیمال استفاده کرد. می‌توانید برای زیبا‌سازی هر چه بیشتر فضا، از کمد‌ها و میزهای چوبی که همرنگ و هم سبک تخت‎خوابتان هستند، استفاده نمایید.

تخت‎خواب دو طبقه

تخت‎خواب دو طبقه

تخت‎خواب‌های دو طبقه به دو صورت مرتفع (نردبان دار) و کشویی موجود هستند. در صورتی که در نظر دارید یک تختخواب را برای دو نفر تهیه نمایید، می‌توانید تخت‎خواب مرتفع را انتخاب نمایید. شکل ظاهری این تخت‎خواب‌ها به این صورت است که یکی از طبقه‌ها، بالای طبقه دیگر قرار دارد و فرد برای خوابیدن بر روی طبقه بالایی، باید از صندلی یا نردبان کنار تخت استفاده کند.
تخت‎خواب کشویی دو طبقه مخصوص افرادی است که اتاقی با ارتفاع بلند ندارند و یا از طبقه دوم تخت، فقط برای مواردی که مهمان دارند، استفاده می‌کنند. در این مدل تخت‎خواب‌ها، ارتفاع تخت کمی بلند‌تر از تخت معمولی است و در زیر طبقه بالا، کشویی قرار دارد که تشک طبقه پایینی در آن جاسازی می‌شود.

تخت‎خواب دیواری

تخت‎خواب دیواری

تخت‎خواب‌های دیواری معمولا در طراحی‌های سبک مینیمال یا مدرن دیده می‌شوند. معمولا تاج این تخت‎خواب‌ها به شکل یک دیوارکوب است و با کشیدن آن، تخت روی زمین قرار می‌گیرد. این نوع تختخواب‌ها، میز یا پاف ندارند و تنها برای استراحت کردن، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکاتی که قبل از خرید تخت‎خواب باید بدانید

نکاتی که قبل از خرید تخت‎خواب باید بدانید

تخت‎خواب، مهم‌ترین و اصلی‌ترین وسیله‌ی اتاق خواب است. چنانچه قصد خرید تخت را دارید و اطلاعاتی درباره خرید این محصول ندارید، بهتر است نکاتی که عنوان می‌کنیم را در خاطرتان نگه دارید.

به طور کلی، قبل از خرید تخت‎خواب، بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

1. اندازه محصول و فضا

قاعدتا هر اتاقی محدودیت‌های خودش را دارد. قبل از خرید تخت، بهتر است ابعاد اتاقتان را با یک متر اندازه گیری کرده و این مشخصات را روی یک کاغذ یادداشت نمایید. برای اتاق‌های بزرگ، می‌توانید از تخت‌های سبک کلاسیک و بزرگی که دارای میز، پاف و … هستند، استفاده کنید.

برای اتاق‌های کوچک نیز تخت‌های کشو دار و تخت‌های همه کاره، ایده آل به نظر می‌رسند.

بهتر است خرید تخت‎خواب را آخر لیست خرید وسایل اتاق خواب قرار دهید، چرا که سبک اتاق و چیدمان وسایل، تا حدودی مشخص می‌کند که چه تختخوابی مناسب اتاقتان است.

2. ارتفاع تخت‎خواب

ارتفاع تخت نیز تاثیر مهمی در خواب و استراحت شما دارد. در صورتی که خوابیدن روی سطح مرتفع برایتان دشوار است، نباید تختی که ارتفاع زیاد دارد را انتخاب نمایید. همچنین، افرادی که مشکل زانو یا مفاصل دارند، بهتر است تخت‌هایی که کم‎ارتفاع هستند را انتخاب نکنند؛ چرا که برخاستن از خواب از سطح کم‎ارتفاع، باعث فشار آمدن به مفاصل و پا و کمر می‌شود. به طور کلی، ارتفاع تخت، بستگی به وضعیت جسمی فرد و سلیقه او دارد

3. طراحی و رنگ

از آنجایی که تخت‎خواب جزو کالای‌های بزرگ اتاق محسوب می‌شود، رنگ آن نقش مهمی در پالت رنگی اتاق خواب دارد. قانونی به نام 60 -30 – 10 وجود دارد که ابعاد وسایل را به نسبت رنگشان مشخص می‌کند. تخت‎خواب، جزو 60 درصد وسایلی است که رنگ غالب اتاق را تشکیل می‌دهند.
می‌توانید از رنگ‌های ملایمی نظیر سفید، آبی، صورتی، مشکی، قهوه‌ای و … برای تخت‎خوابتان استفاده کنید. برای داشتن خوابی آرام، از انتخاب رنگ‌های تند و هیجان آور در اتاق خوابتان اجتناب کنید.

4. جنس تخت‎خواب

جنس تخت‎خواب نیز بسیار مهم است. در حال حاضر، انواع تخت‌های چوبی، ‌ام دی اف و فلزی در بازار موجود هستند. هر کدام از این‌ها، دارای مزایا و معایبی نسبت به دیگری می‌باشند. به طور مثال، جنس فلزی ارزان‌تر است و تنوع رنگ و شکل زیادی دارد، اما در عین حال، برای هر سبک چیدمانی مناسب نیست و احتمال زنگ زدن را دارد.

جنس چوبی جلوه باشکوه و زیبایی دارد و تقریبا در هر سبک معماری استفاده می‌شود، اما نسبت به رطوبت، دما و حمله حشرات، آسیب‌پذیری بالایی داشته و قیمت نسبتا گرانی دارد.

جنس‌ام دی اف نیز نسبت به چوب ارزان‌تر است و مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و حمله حشرات دارد؛ اما وزن نسبتا زیادی دارد و در برابر ساییدگی و خراش نیز آسیب‌پذیر است.

باید با توجه به بودجه، سبک طراحی اتاق و شرایط محیطی، بهترین تخت‎خواب را انتخاب نمایید.

5. باکس دار یا بدون باکس بودن

اگر شکل سنتی تخت‌هایی که قیژ قیژ می‌کنند را نمی‌پسندید، می‌توانید تخت باکس دار را تهیه نمایید. تخت‎خواب باکس‎دار، نوعی تخت است که اسکلت چوبی و فلزی دارد و فضای بیرونی آن، با روکش پارچه مزین شده است.

طراحی این نوع تخت‎خواب‌ها به صورت ساده و کلاسیک است و می‌توانند در اتاقی با دکوراسیون مدرن و لوکس مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، قیمت این تخت‌ها نسبت به انواع دیگر، مقرون به صرفه‌تر است.

6. هزینه و قیمت تخت‎خواب

مسلما یکی از مهم‌ترین عواملی در زمان خرید، بر روی کیفیت محصول خریداری شده تاثیر می‌گذارد، قیمت آن است. با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، گزینه‌های زیادی برای انتخاب خواهید داشت.

هر چه بودجه بیشتری برای خرید تخت‎خواب لحاظ کنید، می‌توانید کالای با کیفیت‌تر و زیباتری تهیه نمایید. دقت نمایید که تخت‎خواب جزو کالاهایی است که حداقل برای چندین سال از آن استفاده می‌شود. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خاص زندگی می‌کنید یا هر چند وقت یکبار مجبور به اسباب‎کشی کردن هستید، باید تختخوابی انتخاب کنید که نسبت به شرایط شما مقاوم بوده و آسیب کمتری ببیند. درست است که هزینه بیشتری صرف خواهید کرد، اما با انتخاب یک محصول خوب، از ضررهای مالی آینده جلوگیری می‌کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *