ملحفه روتختی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

علاقه افراد پیشین به استفاده از لحاف و تشک‌های سنگین و دست دوز بر هیچکس پوشیده نیست. حتی هنوز هم در خانه برخی از مادربزرگ‌ها این گونه لحاف‌ها را می‌بینیم. به مرور زمان و پس از آشنایی بیشتر با فرهنگ‌ سایر کشورها بکارگیری تخت خواب، ملحفه روتختی و در کل سرویس خواب‌های متنوع در بین مردم رواج یافت. در حقیقت به دلیل تنوع زیاد کالاهای خواب از جمله روتختی اسپرت در میان همه افراد به ویژه نوجوانان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. همانطور که می‌دانید ست روتختی دارای چند تکه می‌باشد که شامل لحاف، کاور لحاف، ملافه تشک، روبالشتی، ملحفه رو تختی و رو کوسنی می‌شود.

ملحفه روتختی چیست؟

ملحفه روتختی چیست؟

ملحفه روتختی به آن دسته از ملحفه‌ها اطلاق می‌شود که کاور به خود ملحفه دوخت شده است. این ملحفه‌ها به شکل ست کامل و در طرح‌ها و مدل‌های متنوع تولید و به بازار ارائه می‌شود. شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که تفاوت لحاف روتختی با کاور لحاف چیست؟ در واقع کاور لحاف یک کیسه دوخته شده از پارچه و دارای دکمه در قسمت پایین است که لحاف درون آن قرار داده می‌شود.
این در حالی است که در لحاف روتختی نمی‌توان کاور و لحاف را از یکدیگر جدا کرد.

ابعاد استاندارد ملحفه روتختی

ابعاد استاندارد ملحفه روتختی

فرقی ندارد قصد خرید روتختی مانند روتختی پسرانه را دارید یا لحاف روتختی، در هر صورت می‌بایست پیش از خرید، سایز تشک را اندازه بگیرید و مطمئن شوید سایز کشدوز با سایز تشک سازگار باشد.

ابعاد استاندارد کشدوز به شرح جدول زیر میباشد:

یک‌نفره ۹۰سانتی یک‌نفره ۱۲۰سانتی دونفره ۱۶۰ سانتی سوپر ۱۸۰ سانتی
کشدوز ۲۰۰×۹۰ ۲۰۰×۱۲۰ ۲۰۰×۱۶۰ ۲۰۰×۱۸۰

توجه داشته باشید ارتفاع کیسه ملحفه‌های کشدوز ۲۵ یا ۳۰ سانتی‌متر می‌باشد.

بهترین جنس پارچه ملحفه برای روتختی چیست؟

بهترین جنس پارچه ملحفه

برای اینکه بهتر درک کنید منظور از جنس پارچه ملحفه دقیقا الیافی است که در تولید آن به کار برده می‌شوند. دو روش آسان برای تشخیص جنس پارچه وجود دارد:

با لمس کردن پارچه. این روش کاملا تجربی است یعنی با لمس جنس‌های مختلف پارچه بعد از مدتی می‌توانید به راحتی تصمیم بگیرید که جنس پارچه چیست و چه الیافی در آن به کار رفته است.

شناخت و بررسی الیاف مختلف. که در این قسمت می‌خواهیم تمامی آن‌ها را با یکدیگر یاد بگیریم.

در ادامه این مطلب درباره انواع الیاف به کار رفته در پارچه روتختی صحبت خواهیم کرد تا بهتر الیاف مختلف را بشناسید.

۱. پارچه تترون (ترکیبی از پلی استر و ویسکوز)

پارچه تترون مزایای زیادی دارد، برای مثال بسیار لطیف و نرم است و همچنین در شستشو رنگ پس نمی‌دهد. تراکم بافت این پارچه کاملا استاندارد است. اگر به دنبال پارچه تترون درجه یک هستید، باید بدانید که این پارچه با داشتن ۶۰٪ فلامنت جنس بسیار مرغوب‌تری دارد.

۲. پارچه پلی استر پنبه‌‌ای

این نوع پارچه برای روتختی و کالای خواب به کار برده می‌شود. از ویژگی‌های این پارچه می‌توان به مقاومت زیاد آن حین شستشو یا ساییدن، همچنین مقاومت در برابر گرد و خاک و … اشاره کرد. ترکیب دو الیاف اصلی این پارچه به صورت ۶۵٪ پلی استر و ۳۵٪ پنبه می‌باشد.

۳. پارچه فلامنت پنبه‌‌ای

این پارچه برای تولید ملحفه و دیگر منسوجات در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی استفاده می‌شود. همچنین کیفیت مناسبی دارد.

۴. پارچه کتان

یکی از مزیت‌های این پارچه جذب گرمای بدن است که سبب می‌شود از این پارچه برای فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان استفاده کرد. اما نکته منفی این پارچه چروک شدن سریع آن است.

۵. پارچه ترکیبی

پارچه‌های ترکیبی انواع مختلفی دارند اما ترکیب اصلی آن‌ها با پنبه است. یکی از انواع این پارچه‌ها که در بالا نیز در مورد آن صحبت کردیم پارچه پلی استر پنبه می‌باشد. اما در این میان پارچه پنبه بامبو و پنبه ریون نیز وجود دارد. از مزیت‌های پارچه‌های ترکیبی می‌توان به ضد چروک بودن، دوام و ماندگاری بالا، قیمت مقرون به صرفه و … اشاره کرد. به همین دلیل از این نوع پارچه برای کالای خواب کودکان بیشتر استفاده می‌شود.

۶. پارچه تنسل

ویژگی‌های پارچه تنسل عبارتند از: لطافت بالا، دوام و ماندگاری زیاد و ضد باکتری بودن. از این پارچه به عنوان دوست‌دار محیط زیست نام برده می‌شود، به این دلیل که آب، مواد شیمیایی و انرژی کم‌تری نسبت به پنبه برای تولید آن نیاز است. اما این پارچه کم‌تر از پنبه هوا را از خود عبور می‌دهد در نتیجه هنگام استفاده احساس چسبندگی خواهید داشت.

۷. پارچه پنبه‌‌ای

یکی از بهترین انواع پارچه برای تولید ملحفه روتختی، پنبه است. پارچه پنبه‌ای دوام زیادی دارد، قابل تنفس، نرم، لطیف، سبک و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. پارچه‌های پنبه‌ای اصولا ساده هستند اما جذابیت منحصر بفردی دارند. همچنین این پارچه بسیار راحت شسته می‌شود.

۸. پارچه ابریشمی

ممکن است بپرسید ابریشم چگونه تولید می‌شود، این پارچه از فیبر پروتئینی طبیعی ساخته می‌شود. این فیبر از کرم ابریشم حاصل می‌شود. روتختی‌هایی که از این جنس هستند نرم و لطیف می‌باشند و طول عمر بالایی دارند. اما با تعریق بدن، جنس و رنگ آن تغییر پیدا می‌کند. این پارچه باید با روش خشکشویی شسته شود. همچنین قیمت بالایی دارد که بسیاری از افراد قادر به خرید روتختی ابریشمی نیستند.

۹. پارچه‌‌های گلدوزی شده

برای تولید پارچه‌های گلدوزی شده از پارچه‌های کتان یا پنبه‌ای استفاده می‌شود، سپس با نخ‌های پشمی بر روی آن‌ها گلدوزی می‌کنند. در این نوع پارچه تنها طرح‌هایی بر روی آن گلدوزی می‌شود و زمینه پارچه کاملا مشخص است.

۱۰. پارچه رانفورس

این پارچه جزء مهم‌ترین پارچه‌های تولید ملحفه روتختی می‌باشد که دارای تراکم بالا و مقاومت بسیار خوبی است. همچنین لطافت و نرمی این پارچه بسیار مناسب برای ملحفه روتختی می‌باشد.

۱۱. پارچه طرح دار

پارچه‌های طرح‌دار بسیار زیبا هستند و جذابیت اتاق خواب را افزایش می‌دهند. این پارچه‌ها دارای طرح‌های فانتزی نیز هستند که برای تولید روتختی دخترانه فانتزی استفاده می‌شوند. همچنین علاوه بر اتاق کودکان از این ملحفه‌های طرح‌دار در اتاق بزرگسالان نیز استفاده می‌شود.

حدود قیمت ملحفه روتختی چقدر است؟

قیمت ملحفه روتختی

قیمت ملحفه روتختی به ابعاد، جنس، طرح، مدل، برند، کیفیت و … بستگی دارد. به دلیل تنوع بسیار بالا لحاف روتختی طبعا از محدوده قیمتی متفاوتی نیز برخوردارند. برای مشاهده قیمت‌های دقیق به سایت coverlet.ir مراجعه نمایید.

نکات مهم برای خرید ملحفه روتختی

خرید ملحفه روتختی

لازم است قبل از خرید لحاف روتختی از نکات زیر آگاهی داشته باشید:

۱. سایز تخت

اولین مورد توجه به ابعاد تخت است. بدون تردید هر نوع از تخت‌ها (نوزاد، یک نفره و …) دارای ابعاد استاندارد منحصر خود هستند که باید متناسب با این ابعاد روتختی خرید.

۲. رنگ و طرح

اگرچه انتخاب طرح و رنگ کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد اما انتخاب رنگ و طرح مناسب علاوه بر زیبایی اتاق خواب باعث ایجاد احساس آرامش نیز می‌شود. از این رو بهتر است با توجه به سبک اتاق خواب و رنگ‌ سایر وسایل در اتاق مانند رنگ دیوار، فرش، صندلی و … بهترین طرح و رنگ را انتخاب نمایید.

۳. جنس پارچه روتختی

همانطور که در بالا گفتیم روتختی‌ها از پارچه‌های متنوعی تولید می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خود را دارند. اما به طور کلی پیشنهاد می‌شود پارچه‌ایی را انتخاب کنید که حساسیت زا و دارای الکتریسته ساکن نباشد.

۴. کیفیت روتختی

امری بدیهی است که هرچقدر کیفیت روتختی بیشتر باشد قیمت آن نیز به دلیل استفاده از متریال‌های یا کیفیت بیشتر است. در واقع اگر شاهد قیمت‌های بسیار ارزان بودید به کیفیت آن شک کنید.

۵. نوع سرویس روتختی

سرویس‌های روتختی را می‌توان بر اساس کاربرد به ۲ گروه سرویس لحاف و سرویس کاور تقسیم کرد. برای مثال سرویس کاور به دلیل شستشوی آسان بهترین گزینه برای نوزادان و کودکان می‌باشد. در حالی که سرویس لحاف جنسی نازک‌تر دارد و مناسب فصول گرم است.

۶. شستشوی روتختی

روتختی‌هایی را انتخاب نمایید که به راحتی قابل شستشو باشند و همچنین پس از شستشو آسیب نبینند. البته توجه داشته باشید به نکات مربوط به شستشوی روتختی که همراه آن است توجه نمایید.

نکات مهم برای نگهداری از ملحفه

نکات مهم برای نگهداری از ملحفه

  • به صورت منظم ملحفه‌ها را بشویید تا اثر کثیفی و گرد و غبار و … بر روی آن از بین برود و ماندگار نشود.
  • از شوینده‌ها و سفیدکننده‌های قوی برای شستشو استفاده نکنید زیرا الیاف ملحفه آسیب می‌بیند.
  • بهتر است ملحفه‌ها در دمای محیط خشک شوند.
  • بعد از خشک شدن ملحفه را تا بزنید تا از چروک شدن آن جلوگیری شود.
  • صبر کنید تا ملحفه به صورت کامل خشک شود زیرا ملحفه نم دار باعث رشد کپک و قارچ می‌شود.
  • برای حفظ طراوت ملحفه می‌توانید به جای نرم‌کننده از یک فنجان سرکه برای شستشو استفاده کنید.

نتیجه گیری

از آنجایی که اتاق خواب محل استراحت و آرامش است زیبایی و راحتی آن اهمیت دارد. تخت و سرویس یکی از موارد تاثیر گذار در ایجاد احساس آرامش هستند. بنابراین باید سرویس روتختی انتخاب نمایید که علاوه بر زیبایی کیفیت نیز داشته باشد. در واقع ملحفه روتختی به دلیل قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تر نسبت به کاور از محبوبیت بیشتری برخوردار است. برای خرید انواع سرویس خواب و روتختی با رنگ و طرح‌های متنوع به سایت کاورلت به آدرس coverlet.ir مراجعه کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *