از روتختی پلی استر استفاده نکنید

در خرید کالای خواب باید بیش از کالاهای دیگر حساسیت به خرج داد، چراکه این محصولات به طور مستقیم با سلامتی جسم و روح در ارتباط هستند. کسانی که به این مطلب واقف هستند، با تحقیق و بررسی کالاهای خواب متناسب با خود تهیه می‌کنند. یکی از محصولاتی که اکثرا به آن توجه نمی‌شود، روتختی است، اما نباید از تاثیر آن بر خواب غافل بود. میزان اطلاعات شما در مورد روتختی‌ها چقدر است؟ در این مطلب ما سعی داریم تا شما را با معایب روتختی پلی استر بیشتر آشنا کنیم.

روتختی نعنایی

انواع پارچه روتختی

اگر به دنبال روتختی مناسب هستید، باید قبل از هر چیز انواع این نوع محصول را بشناسید. با آگاهی از معایب و محاسن جنس‌های مختلف به راحتی می‌توان جنس مناسبی تهیه کرد. برخی از افراد با اینکه هیچ اطلاعاتی در مورد جنس‌ها ندارند، اقدام به خرید می‌کنند که همین مسئله باعث پشیمانی‌شان می‌شود. در این مجال سعی داریم تا شما را با انواع جنس پارچه روتختی آشنا کنیم.

پارچه پلی استر

روتختی پلی استر از الیاف مصنوعی تولید می‌شود و در دسته محصولات ارزان قیمت قرار دارد. بافت این محصول زبر و خشن است و اغلب باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود. تنوع پارچه پلی استر نیز زیاد است و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. بهترین نوع این پارچه‌ها، پارچه میکروفیبر است که نرمی و لطافت خاصی در مقایسه با همتایان دیگر دارد. به دلیل اینکه این پارچه‌ها قابل تنفس نیستند، نباید از آنها در اتاق کودک و فصول گرما استفاده کرد.

پارچه اکریلیک

یکی دیگر از پارچه‌هایی که با الیاف مصنوعی به دست می‌آید، اکریلیک است. این جنس پارچه روتختی شباهت بسیار زیادی به روتختی پلی استر دارد. با شستشوی این پارچه شما شاهد گلوله شدن الیاف آن خواهید بود. البته با این حال مزایایی هم دارد که می‌توان به ارزان بودن و ضد چروک بودن اشاره کرد. روتختی موادی برای اتاق کودک توصیه نمی‌شود.

پارچه پنبه‌ای

برای تهیه روتختی و ملحفه، پارچه‌های نخی یا رنفورس بهترین انتخاب هستند. پارچه پنبه‌ای از محبوب‌ترین محصولات در این زمینه هستند. از مزایای آن می‌توان به بادوام بودن، نرمی و راحتی، نگهداری آسان، تنفس راحت، مقرون به صرفه بودن و … اشاره کرد. استفاده از پارچه‌هایی با الیاف طبیعی ضامن سلامتی شما خواهد بود. توجه داشته باشید که طرح‌های چاپی متنوعی در این حوزه بر روی این نوع پارچه‌ها زده می‌شود و برای تزیین دکوراسیون منزل بسیار کاربردی هستند. این پارچه‌ در مقایسه با روتختی پلی استر مزایای زیادی دارد و برای همه سنین می‌توان از آن استفاده کرد.

همه می‌دانند که در فصل گرما استفاده از روتختی نخی مانند پنبه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. البته نوعی از پارچه‌های پنبه‌ای در بازار وجود دارد که با نام پارچه فلانل پنبه‌ای شناخته می‌شوند. این محصول به دلیل داشتن بافت کرک، گرمای خاصی به بدن می‌دهد و در فصل سرما نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

پارچه کتان

اگر به دنبال پارچه‌ای با الیاف طبیعی هستید و می‌خواهید کمی زبرتر از پنبه باشد، پارچه کتان گزینه مناسبی است. جالب است بدانید که این نوع پارچه با هر بار شستشو نرم‌تر و لطیف‌تر می‌شود. از دیگر مزایای این پارچه‌ها می‌توان به ضد رطوبت بودن، قابل تنفس، بادوام، ضد باکتری و … اشاره کرد. تولید این نوع پارچه در مقایسه با دیگر پارچه‌ها بسیار زیاد است، چرا که در جامعه شناخته شده است و کیفیت بالایی دارد. اگر شما از روتختی پلی استر استفاده می‌کنید، می‌توانید این پارچه را جایگزین آن کنید. قیمت این نوع پارچه چندان بالا نیست و همه اقشار جامعه می‌توانند آن را تهیه کنند.

تنها عیبی که به این پارچه‌ها می‌توان گرفت، برداشتن چروک است. نکته قابل توجه این است که افرادی که حساسیت و آلرژی دارند، بهتر است از این جنس استفاده کنند. برای شرایط آب و هوای گرم و بزرگسالان این جنس مناسب است.

پارچه ساتین ابریشم

افراد زیادی به دلیل آگاهی از اهمیت پارچه روتختی، به دنبال روتختی باکیفیت هستند. روتختی ساتین ابریشم، از برترین جنس‌های بازار است که می‌توان آنها را در دسته روتختی‌های لوکس دسته‌بندی کرد. اگر به دنبال پارچه‌ای هستید که در زمستان گرم و در تابستان سرد باشد، این جنس بهترین گزینه است. براق بودن این پارچه زینت خاصی به اتاق می‌دهد و یکی از برترین مزیت‌های این پارچه‌ها محسوب می‌شود. از دیگر مزایای این جنس می‌توان به بادوام بودن آن اشاره کرد. توجه داشته باشید که ساتین با ساتن فرق دارد و در هنگام خرید دچار اشتباه نشوید.

پارچه تنسل

این نام به یک برند برمی‌گردد که در آن پارچه‌هایی از چوب درخت آکالیپتوس تولید می‌شود. افرادی هستند که با دانستن ویژگی‌های این پارچه عاشق آن می‌شوند. از مزایای مهم آن دوستدار محیط زیست بودن، دوام بالا، نرمی و ضد باکتری بودن است. به دلیل اینکه قابل تنفس نیست، بهتر است از آن در فصول گرم استفاده نشود. از این جنس پارچه همه بزرگسالان در فصل‌های سرد و افرادی که آلرژی دارند، می‌توانند استفاده کنند.

 

روتختی آجری و سبز

چرا نباید از روتختی پلی استر استفاده کنید؟

حال با شناخت انواع روتختی شما می‌توانید با توجه به بودجه خود، جنس مناسبی را انتخاب کنید. البته سلامتی شما بسیار مهم‌تر از هر چیز دیگر است و در انتخاب پارچه روتختی بهتر است تنها به این مسئله فکر کنید. دلایلی را در زیر می‌آوریم تا شما بدانید که بهتر است از روتختی پلی استر استفاده نکنید.

ایجاد آلرژی و حساسیت

درست است که حساسیتی که از روتختی پلی استر به وجود می‌آید، بسیار نادر است. با این حال افرادی هستند که به دلیل پوست حساسی که دارند، مشکلاتی برایشان اتفاق می‌افتد. اگر شما پوست حساسی دارید حتما از استفاده کردن از این روتختی پرهیز کنید.

تعریق شدید

با توجه به این که این پارچه از الیاف مصنوعی ساخته شده است، خاصیت جذب رطوبت بسیار پایینی دارد. به همین دلیل گرمای به وجود آمده باعث می‌شود تا فرد عرق کند. این تعریق شدید مشکلات بدخوابی و … را به همراه خواهد داشت. اگر شما در دماهای بالا نمی‌توانید بخوابید، از این روتختی استفاده نکنید.

اشتعال پذیری بالا

جنس این روتختی به گونه‌ای است که با کمترین برخورد آن با آتش، مشتعل شده و می‌سوزد. به هیچ عنوان در کنار این پارچه مواد اشتعال زا نگذارید، چرا که ممکن است در کمترین زمان خسارت زیادی به بار آورد.

وجود الکتریسته ساکن

الکتریسیته ساکن در تمام الیاف مصنوعی وجود دارد. اگر از جرقه‌های به وجود امده خوشتان نمی‌آید، می‌توانید از روتختی نخی استفاده کنید و خیالتان از همه جهت راحت باشد.

عدم قابلیت تنفس

منظور از تنفس پارچه این است که پارچه باید رطوبت، هوا و بخار را از داخل به بیرون انتقال دهد. این پارچه‌ها این قابلیت را ندارند و همه می‌دانند که روتختی پلی استر عایق رطوبت است.

جمع بندی

از مهم‌ترین اوقات هر فرد، تایم خواب او است و باید در این تایم در کمال آرامش باشد تا با تندرستی کامل به استقبال روز آینده برود. از انتخاب‌های مهم در کالای خواب، روتختی است که ما در این مطلب انواع روتختی را برایتان معرفی کردیم. همچنین دلایلی که نباید از روتختی پلی استر استفاده کنید را نیز آوردیم تا شما انتخاب درستی داشته باشید. روتختی نخی و ساتین ابریشم گزینه‌های بسیار مناسبی برای خرید هستند، چرا که مزایای بسیار زیادی دارند و شما می‌توانید از بروز آلرژی و حساسیت در امان باشید.

برای خرید انواع روتختی می‌توانید با ما در ارتباط باشید تا در انتخاب درست روتختی راهنمایتان باشیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *