روانشناسی رنگ اتاق کودک

روانشناسی رنگ اتاق کودک یک راهکار فوق‌العاده برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک است که کمک می‌کند رنگ المان‌های مختلف اتاق کودک بر اساس علم روانشناسی انتخاب شود. بر اساس مطالعات انجام شده رنگ‌ها بخوبی می‌توانند بر خلق و خوی، رفتار، تحریک مغز و حتی سلامت بدن تاثیرگذار باشند. حال این شما هستید که تصمیم می‌گیرید تاثیرگذاری رنگ‌ها در جهت مثبت باشد یا منفی. در واقع هر کدام از رنگ‌ها با ویژگی‌های متفاوتی انرژی خاصی به بدن ساطع می‌کنند و این انرژی بر اساس اخلاقیات فرد ممکن است مفید باشد یا مضر. برای مثال، همیشه شنیده‌ایم استفاده از رنگ‌های گرم باعث انرژی بیشتر و ایجاد حس خوشایند می‌شوند. در حالی که رنگ‌های تیره کمی دلگیر و اندوهگین به نظر می‌رسند.

البته تعریف رنگ‌ها تنها به این نکته محدود نمی‌شود. هر کدام از رنگ‌ها حس و حال متفاوتی به محیط می‌بخشند که ترکیب هدفمندشان در کنار یکدیگر نتایج شگفت انگیزی به همراه دارد. در واقع روانشناسی رنگ اتاق خواب کمک می‌کند اتاق خواب کودک در عین زیبایی و جذاب بودن تأثیرات خوبی روی خلق و خو و احساسات کودک داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا با تأثیر رنگ‌های مختلف و بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک آشنا شوید تا بهترین رنگ را برای المان‌های مختلف اتاق خواب حتی روتختی کودک انتخاب کنید.

بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک چه رنگ‌هایی هستند؟

بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک چه رنگ‌هایی هستند؟

روانشناسی رنگ اتاق کودک یک موضوع بسیار دلهره‌آور است. چراکه انتخاب رنگ‌های مختلف روی خلق و خوی کودک تأثیر مستقیم می‌گذارد. در اولین قدم شناسایی شخصیت فرزند در انتخاب نوع رنگ بسیار کمک می‌کند تا به دنبال رنگ‌هایی باشید نقاط قوت شخصیت را بهبود بخشد و به رفع نقاط منفی بپردازد. به‌عنوان مثال، برخی رنگ‌های پررنگ بسیار پر جنب و جوش هستند. در حالی که دیگر رنگ‌ها موجب آرامش خاص در فضا می‌شوند. اگر فرزندتان جوان است ممکن است رنگ‌هایی را انتخاب کند که دوست دارد. اما با توجه به ملاحظات در مورد انتخاب رنگ‌ها به احساس راحتی او نیز دقت کافی داشته باشید. در موارد زیر با چند رنگ فوق العاده برای دکوراسیون اتاق کودک و تأثیرات مفید آن آشنا می‌شوید:

قرمز؛ افزایش تمرکز

قرمز به‌عنوان یک رنگ بسیار تحریک پذیر شناخته می‌شود که به کار بردن آن در میان رنگ‌های انتخابی اتاق خواب کودک عملکرد قلب و تنفس را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات انجام شده کودکانی که در معرض این رنگ قرار دارند تمرکزشان ناخودآگاه افزایش پیدا می‌کند. البته توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از رنگ قرمز باعث تجاوز در برخی اختلالات کودکان، به‌خصوص کودکان نوپا خواهد شد. پس در انتخاب این رنگ زیاده روی نکنید.

نارنجی؛ یک رنگ روشن و شادی بخش

نارنجی جز رنگ‌های روشن و شادی بخش است که در برقراری ارتباطات و اجتماعی شدن تأثیر مفیدی به همرا دارد. معمولاً کودکانی که در اتاق‌های دارای طرح‌های رنگ نارنجی بازی می‌کنند تمایل بیشتری به همکاری نشان می‌دهند و اعتماد به نفس بیشتری دارند. البته استفاده بیش از حد از این رنگ نیز اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. چرا که ممکن است تأثیر عکس بگذارد و کودک را به کودک خجالتی تبدیل کند.

زرد؛ پرتو خوشبختی

رنگ زرد همانند رنگ آفتاب کمک می‌کند کودک روز پر انرژی و حس خوب را آغاز کند. البته این رنگ برای کودکانی که با خوابیدن مبارزه می‌کنند زیاد پیشنهاد نمی‌شود. چرا که در مقاومت آنها برای خوابیدن تاثیرگذار است. اما اگر کودک شما به خوابیدن بسیار علاقه مند است و صبح ها برای بیدار شدنش با دردسر بسیاری روبرو می شوید، خرید روتختی پسرانه رنگ زرد را حتما امتحان کنید.

صورتی؛ پرطرفدارترین ایده برای تزیین اتاق خواب دخترانه

صورتی؛ پرطرفدارترین ایده برای تزیین اتاق خواب دخترانه

صورتی جز پرطرفدارترین و دوست داشتنی‌ترین رنگ‌های انتخابی برای دیزاین اتاق دختر خانم هاست که به‌عنوان یک رنگ بسیار احساساتی و آرامش خاصی شناخته می‌شود. به همین دلیل بسیاری از وسائل دخترانه به رنگ صورتی طراحی می‌شود و امروزه شاهد طیف رنگی مختلفی از صورتی میان وسائل و لوازم ضروری دخترانه هستیم؛ مانند انواع روتختی دخترانه، سرویس چوب دخترانه، فرش و….

به کار بردن رنگ صورتی در اتاق خواب برای اجرا شیوه‌های مراقبتی بسیار مؤثر است. شاید به‌دلیل به این دلیل است که رنگ صورتی را به احساس مادر تشبیه می‌کردند. البته قرار گرفتن بیش از حد در معرض رنگ صورتی باعث تحریک فرد و احساس عصبانیت می‌شود و پس در به کار بردن این رنگ نیز دقت کافی داشته باشید. خیلی‌ها به اشتباه به محض متوجه شدن جنسیت فرزند دخترشان، تمام وسائل اعم از شیشه شیر، روتختی نوزاد، انواع لباس‌ها، اسباب بازی و… را صورتی خریداری می‌کنند. غافل از اینکه بهترین راهکار بهره مندی از تأثیرات مفید چند رنگ است.

بنفش؛ ایجاد انگیزه و شوق

رنگ بنفش بیشتر برای اتاق خواب‌های دخترانه استفاده می‌شود که رنگی است الهام بخش احساسات و اندیشه است. اضافه کردن این رنگ به اتاق خواب به افزایش سرعت در انجام کارها بسیار کمک می‌کند و باعث کنترل افکار و احساسات خواهد شد. البته این رنگ بیش از حد تیره است و نمی‌توان از آن برای تمام وسائل اتاق استفاده کرد. شما می‌توانید رنگ بنفش را با رنگ کنتراست خود روشن کنید. همچنین استفاده از رنگ نارنجی در کنار سایه‌های تیره طرح بنفش بهترین انتخاب است. همچنین به کار بردن رنگ سبز بهاری و صورتی در روشن‌تر شدن این رنگ بسیار کمک می‌کند. جالب است بدانید این رنگ برای طراحی روتختی اسپرت بسیار پرطرفدار است و استفاده از آن در کنار فضای روشن تضاد خاصی ایجاد می‌کند.

آبی؛ آرامش و اطمینان بخش

آبی؛ آرامش و اطمینان بخش

زمانی که صحبت از طراحی دکوراسیون اتاق پسرانه به میان می‌آید، طیفی از رنگ‌های آبی پیشنهاد می‌شود. این رنگ جز مهم ترین رنگ های در روانشناسی رنگ اتاق کودک است که به‌عنوان یک رنگ آرامش بخش و اطمینان دهنده به حساب می‌آید و برای کودکان مستعد عصبانیت بهترین انتخاب است.

آبی باعث کاهش ضربان قلب فشار خون و کاهش تنفس افراد می‌شود و آشفتگی را کمتر می‌کند. البته فراموش نکنید استفاده از رنگ آبی نیز مانند دیگر رنگ‌ها نتایج ناخوشایندی به همراه دارد. به‌عنوان مثال، استفاده بیش از حد از رنگ آبی پررنگ براحتی می‌تواند اثر آرام بخش را از بین ببرد و با افسردگی همراه می‌شود. پس سعی کنید رنگ آبی را با رنگ زرد شاد یا قرمز ست کنید که این رنگ‌ها تضاد و ترکیب فوق العاده‌ای در کنار هم ایجاد می‌کنند. همچنین هنگام خرید پتو رنگ آبی برای تجربه خوابی آرام و دور از استرس بسیار پیشنهاد می‌شود.

سبز؛ طراوت بخش همانند طبیعت

سبز؛ طراوت بخش همانند طبیعت

سبز یک رنگ آرامش بخش برگرفته از طبیعت است که بهترین فضا را برای بازی کودکان به ارمغان می‌آورد. آیا تا به حال دیده‌اید در بسیاری از مدارس از رنگ سبز برای کلاس‌های درس انتخاب می‌کنند؟ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد رنگ سبز ممکن است توانایی خواندن و همچنین درک مطلب را افزایش دهد و روی میزان یادگیری آنها تاثیرگذار باشد.

اگر فرزند شما بیشتر تکالیف خود را در اتاق خواب انجام می‌دهد حتماً از رنگ سبز برای برخی المان‌ها استفاده کنید. به کار بردن رنگ سبز برای دیوارها و برای رسیدن به این هدف بهترین ایده است. اما دقت داشته باشید استفاده از رنگ سبز پررنگ و جنگلی می‌تواند طاقت‌فرسا و کمی افسرده کننده باشد. در حالی که به کار بردن رنگ سبز نعنا یا چای به ایجاد آرامش کودکان مضطرب کمک می‌کند.

آیا بین رنگ اتاق خواب دخترانه و پسرانه تفاوتی وجود دارد؟

آیا بین رنگ اتاق خواب دخترانه و پسرانه تفاوتی وجود دارد؟

خیلی‌ها به اشتباه تصور می‌کنند تفاوت‌های میان دختران و پسران حاصل به‌دلیل رفتار متفاوت خانواده‌هاست. در حالی که تفاوت‌های بیولوژیک بین دختران و پسران از همان دوره بارداری آغاز می‌شود که روی رفتارهای آینده کودکان تأثیر می‌گذارد. معمولاً کودکان پسر بین ۲ الی ۳ سالگی رفتارهای پرخاشگرانه و خرابکاری نسبت به کودکان دختر از خود نشان می‌دهند. در حالی که دختران بیشتر با مشکلات درونی مانند اضطراب و استرس همراه می‌شوند. بنابراین با توجه به شرایط فرزند دختر یا پسر انتخاب رنگ اتاق خواب تأثیر موثرتری روی رفتارات خلقی آنها خواهد داشت.

ایده‌های مختلفی برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب دختر و پسر وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید به نتیجه موثری برسید. همچنین با شناخت تأثیرات رنگ‌های متنوع بهتر می‌توانید رنگ متناسب با شرایط کودک را انتخاب کنید.

رنگ‌های مختلف چه تأثیری بر روحیه کودکان دارند؟

رنگ‌های مختلف چه تأثیری بر روحیه کودکان دارند؟

تأثیر رنگ‌های مختلف روی روحیه کودکان را براحتی می‌توان از رنگ‌های موجود در طبیعت پی برد. به‌عنوان مثال، همیشه با شروع فصل بهار و ایجاد شکوفه‌های زیبا و سرسبز شدن درختان حس و حال خوشی در وجود تمام افراد ایجاد می‌شود و مشاهده رنگ‌های شاد در ایجاد روحیه مثبت بسیار تاثیرگذار است. بنابراین با به کار بردن رنگ‌های شاد و مفرح براحتی می‌توانید شاد و خوشحال شدن کودکان سهیم شد.

در حالی که استفاده زیاد از رنگ‌های خنثی و سرد در ایجاد احساسات بی حالی و افسردگی آنها بسیار دخیل است. به‌عنوان مثال رنگ‌های گرم باعث می‌شود یک اتاق راحت و مطمئنی برای کودکان شکل بگیرد. در حالی که استفاده از رنگ‌های سرد آرامش خاصی در فضا ایجاد می‌کند و کمک می‌کند فضای اتاق را بزرگتر از اندازه واقعی به نظر برسد.

علاوه بر این رنگ‌ها تأثیر مستقیمی روی عملکرد مغز دارند و نحوه یادگیری را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهند. در واقع با استفاده از رنگ‌ها به آسانی می‌توان به تقویت حافظه و جذب اطلاعات جدید مغز کودکان کمک کرد و بهترین فضا را برای بازی و یادگیری برای آنها به ارمغان آورد.

نتیجه گیری

مطمئناً متوجه شدید علم روانشناسی رنگ اتاق کودک چه تاثیراتی روی خلق و خوی و رفتار او دارد و کمک می‌کند با توجه به عملکردهای کودک بهترین فضا را برای زندگی کردن او خلق کنید. پس فراموش نکنید برنامه تزیینات اتاق کودک را باید به‌گونه‌ای پیش ببرید که در کنار در نظر گرفتن سلیقه کودکان از ترکیب رنگ‌های متنوع و تاثیرگذار استفاده کنید تا شاهد بهترین نتیجه باشید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *