تأثیرات جالب رنگ روتختی بر کیفیت خواب

 اتاق خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های دکوراسیون هر خانه‌ای به حساب می‌آید و سرویس خواب مهم‌ترین بخش اتاق خواب محسوب می‌شود. وقتی صحبت از سرویس خواب به میان می‌آید روتختی به عنوان مشهودترین قسمت خودنمایی می‌کند. اگر شما بخواهید یک اتاق خواب را تصور کنید احتمالاً رنگ روتختی قسمت مهمی از تصور شما خواهد بود. اگر سؤال شما این است که چقدر رنگ روتختی در چیدمان اتاق خواب مؤثر است، در جوابتان باید بگوییم که رنگ روتختی تقریباً اصلی‌ترین جزء رنگ‌بندی اتاق خواب است و حتی شاید بیشتر از رنگ دیوارها در نظر بیننده جلوه کند. 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد وقتی وارد اتاقی در یک هتل چند ستاره می‌شوید با اینکه فضای اتاق چند متری بیشتر نیست و تک تک المان‌های اتاق به تنهایی ساده و معمولی به نظر می‌رسند اما همه چیز لوکس، شیک و خاص به نظر می‌رسد. یک روتختی شیک و خوش‌رنگ که با بقیه‌ی دکوراسیون اتاق هماهنگ است بیشترین تأثیر را در این جلوه خاص دارد. انتخاب رنگ روتختی به نظر کار ساده‌ای نمی‌آید. چون فاکتورهای زیادی در این انتخاب تأثیرگذار هستند؛ اما آنچه اهمیت این انتخاب را بیشتر می‌کند تأثیر رنگ‌ها بر کیفیت خواب و حالات روحی انسان است. در این مقاله سعی داریم تأثیرات رنگ‌بندی روتختی را بر کیفیت خواب بررسی کرده و اصولی را برای انتخاب رنگ روتختی ارائه دهیم.

تأثیرات رنگ روتختی بر حالات روحی انسان

 سال‌هاست که تأثیر رنگ‌ها بر حالات روحی و روانی انسان به اثبات رسیده است؛ و از این تأثیر در زمینه های مختلف استفاده شده استانتخاب یک روتختی با رنگ مناسب هم می‌تواند تأثیر به سزایی در آرامش قبل از خواب، کیفیت خواب، زمان به خواب رفتن و نشاط بعد از بیدار شدن از خواب داشته باشد. معمولاً از تمام طیف‌های رنگی می‌توان برای روتختی استفاده کرد؛ اما بعضی از رنگ‌ها مثلا رنگ قرمز به خاطر حالت هیجانی و مشکی به خاطر خنثی و جاذب نور بودن شانس کمتری برای انتخاب شدن به عنوان رنگ روتختی دارند. در عوض رنگ‌هایی مانند سفید، بژ، کرم و… رنگ‌های پرطرفداری هستند. بهتر است در انتخاب رنگ روتختی به تأثیر روان‌شناختی رنگ‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. چون انتخاب رنگ نامناسب باعث آشفتگی ذهنی و کاهش کیفیت خواب می‌شود. در این بخش رنگ‌های محبوب روتختی را از نظر روان‌شناختی و تاثیرگذاری بر حالات روحی و روانی و کیفیت خواب بررسی می‌کنیم.

رنگ سفید: سفید یکی از رنگ‌های پرطرفدار سرویس خواب و روتختی است و نماد پاکیزگی و صلح است. این رنگ به دلیل انعکاس بالای نور آرامش را به ارمغان می‌آورد. رنگ سفید یک رنگ خنثی و تابستانی از گروه رنگ‌های فرعی است.

رنگ آبی: یک رنگ معنوی و آرامش‌بخش است که القاکننده امنیت و اعتماد است. استفاده از این رنگ به همراه دیگر رنگ‌های خنثی ممکن است باعث احساس یاس و ناامیدی در وجود شما شود.

رنگ سبز: سبز یک رنگ مثبت و آرامش‌بخش و در عین حال شادی‌آفرین است. استفاده از رنگ سبز در کنار رنگ‌های خنثی یک ایده ناب و منحصر به فرد برای رنگ روتختی است که جلوه خاص و فوق‌العاده‌ای به اتاق خواب می‌بخشد.

رنگ زرد: رنگ زرد نماد خوش‌بینی، اعتماد به نفس، تفکر و منطق است. رنگ زرد از رنگ‌های اصلی است که ترکیب آن با طیف‌های طوسی و خاکستری یک انتخاب شیک و خاص برای دکوراسیون اتاق خواب است.

رنگ ارغوانی: یک رنگ سلطنتی است که القاکننده تجمل و تمکن مالی و اعتماد به نفس بالا است. ارغوانی درکنار رنگ‌های طلایی و کرم یک رنگ تجملی و لوکس برای دکوراسیون اتاق خواب محسوب می‌شود.

رنگ طوسی: نماد بی‌طرفی و آرامش و سازش است. استفاده بیش از حد از رنگ طوسی در اتاق خواب باعث یاس و اندوه می‌شود. اما رنگ طوسی در کنار رنگ‌هایی مانند سفید و زرد برای اتاق خواب ایده بسیار زیبا و آرامش‌بخشی است.

رنگ طلایی: رنگ طلایی یک رنگ لوکس و سلطنتی است که از ترکیب زرد و کرم ساخته می‌شود و نماد ثروت، تجمل، قدرت و پیروزی است.

رنگ صورتی: یک رنگ رمانتیک و آرامش‌بخش است که بیشتر رنگی دخترانه و زنانه محسوب می‌شود و در ترکیب با رنگ‌های سفید و طلایی، تجملی و لوکس به نظر می‌رسد.

معیارهای انتخاب رنگ برای روتختی

۱- علاقه و سلیقه شخصی: قطعاً هر فردی به بعضی از رنگ‌ها علاقه‌ی بیشتری دارد و در انتخاب اکثر وسایل منزل هم این علاقه بسیار تأثیرگذار است. باید بدانید که علاقه معیار مناسبی برای انتخاب رنگ روتختی نیست چون طبق آنچه گفته شد تأثیرات رنگ‌ها بر حالات روانی انسان در کیفیت خواب تأثیر به سزایی دارند. برای انتخاب رنگ روتختی رنگ موردعلاقه‌تان می‌تواند همچنان اولویت اول شما باشد. به شرطی که از فیلتر روان‌شناختی و تناسب با سبک دکوراسیون اتاق خواب و رنگ‌بندی دیگر اجزا اتاق خواب عبور کرده باشد.

۲- ست کردن: رنگ روتختی شما باید با اجزا دیگر اتاق خواب شما هماهنگی داشته باشد. در غیر این صورت فضای اتاق خواب ممکن است آشفته، زشت و یا سرد و بی‌روح به نظر برسد. رنگ روتختی می‌تواند با موارد زیر ست شود:

ست کردن رنگ روتختی با رنگ دیوار و کف‌پوش اتاق خواب

ست کردن رنگ روتختی با میز آرایش و میزتحریر و پاف و….

ست کردن رنگ روتختی با فرش، موکت و پرده

۳- هماهنگ بودن رنگ روتختی با سبک چیدمان منزل: برخی از انواع سبک و رنگ‌بندی مناسب روتختی عبارت‌اند از:

-سبک مدرن: روتختی‌های تک رنگ یا روتختی‌های چهارخانه با الگوهای دایره و مربعی معمولاً بیشترین هماهنگی را با سبک مدرن دارند.

-سبک اسپرت: این سبک چیدمان بیشتر در بین نوجوانان و جوانان محبوب است و روتختی‌های راه‌راه جزء رایج‌ترین روتختی‌های هماهنگ با این سبک هستند.

-سبک مینیمالیسم: در این سبک معمولاً روتختی‌های ساده و تک رنگ با رنگ‌هایی که انعکاس نور بیشتری دارند و باعث بزرگ‌تر جلوه کردن فضا می‌شوند، استفاده می‌شود.

-سبک سنتی یا بوهمیا: این سبک چیدمان بیشتر نماد گرمی و صمیمیت است و در آن از روتختی طرح‌دار با طرح سنتی استفاده می‌شود.

-سبک کلاسیک: روتختی‌هایی به رنگ طلایی، کرم، بژ و قهوه‌ای بیشترین هماهنگی را با سبک چیدمان کلاسیک دارند.

نکته: انواع دیگری از روتختی‌ها مانند روتختی‌های بافت، پوست و… وجود دارند که با بیشتر سبک‌ها همخوانی دارند؛ مثلا روتختی‌های بافت با انواع سبک‌ها همخوانی دارند اما معمولاً به رنگ‌های زمستانی دیده می‌شوند و در این فصل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. روتختی پوست هم معمولاً جلوه سلطنتی و لوکس دارد و بیشتر با سبک‌های تجمل گرایانه هم‌خوانی دارد.

سخن آخر

انتخاب رنگ روتختی می‌تواند به تنهایی جلوه‌ای لوکس و شیک و آرام‌بخش به اتاق‌خوابتان بدهد یا برعکس انتخاب یک رنگ نامناسب باعث آشفتگی ذهنی و افزایش تنش‌ها و اختلال در کیفیت خواب شما شود. خواب یک نیاز اساسی است که کیفیت و کمیت آن به سرویس خواب و فضای اتاق خواب شما گره خورده است. هر اندازه که شما دقت بیشتری در انتخاب رنگ اجزای اتاق‌خوابتان داشته باشید، با یک هارمونی مناسب بین رنگ‌ها می‌توانید خواب باکیفیت و اتاق خواب آرام و جذابی داشته باشید.

کاورلت

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *