تفاوت ست کاوری و ست لحافی

روتختی بنفش کاورلت

تخت خواب راحت و زیبا می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود کیفیت خواب شما داشته باشد. هرچند که در طول روز با مشکلات و چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده باشید، زمانی که وارد تختی می‌شوید که آن را دوست دارید، می‌توانید خوابی آرام و راحت را تجربه کنید. سرویس روتختی یکی از اجزای اصلی هر تختخوابی است که آن را زیباتر کرده و احساسی خوشایند از قرار گرفتن در تخت به شما می‌بخشد. این سرویس شامل اجزای مختلفی نظیر لحاف روتختی، کاور تشک تخت، روبالشی و رو کوسنی می‌شود.

زمانی که شما برای خرید ست روتختی اقدام می‌کنید، فروشنده به شما ست کاوری یا ست لحافی را پیشنهاد می‌دهد. برخی فروشنده‌ها تفاوت این دو ست را برای شما توضیح می‌دهند. اما برخی دیگر زحمت چنین کاری را به خود نداده و شما را با این سوال که تفاوت این دو ست در چیست تنها می‌گذارند. اگر شما نیز در دسته دوم قرار دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت اصلی ست کاوری و ست لحافی در کدام جزء است؟

روتختی طلایی کاورلت

همان‌طور که گفتیم هر ست روتختی شامل اجزای مختلفی می‌شود. حال سوال اینجا است که آیا همه اجزای دو نوع ست روتختی با هم متفاوت هستند؟ پاسخ این سوال خیر است. آنچه که میان این دو ست تفاوت ایجاد می‌کند، لحاف این روتختی‌ها است. درواقع نوع دوخت رویه لحاف به آن باعث ایجاد تفاوت در ست کاوری و ست لحافی می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر توضیح دهیم باید بگوییم که در ست لحافی پارچه رویی لحاف و الیاف داخلی آن به هم دوخته شده‌اند. درواقع در این نوع ست امکان جدا کردن پارچه رویی وجود نداشته و لحاف کاور جداگانه‌ای ندارد. در ست کاوری یک کاور زیپ‌دار یا دکمه‌دار به شما تحویل داده می‌شود که لحاف در داخل آن قرار می‌گیرد. در این ست کاور و لحاف از یکدیگر جدا بوده و بنابراین شست‌وشوی آن‌ها برای شما راحت‌تر است؛ علاوه بر این تعویض طرح ست کاوری هزینه های کمتری برای شما خواهد داشت چرا که نیازی به تعویض لحاف در این نوع ست نیست.

هنگام خرید ست کاوری یا ست لحافی چه چیزهایی به شما تحویل داده می‌شود؟

در حال حاضر ست‌های لوکس و محبوب عرضه‌شده توسط کمپانی‌های بزرگ جهانی همگی از نوع ست کاوری هستند. شاید در گذشته‌ای نه‌چندان دور ست‌های لحافی طرفداران زیادی داشت. اما تنوع بالای ست‌های کاوری در کنار مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها باعث شده است که طرفداران این ست‌ها کم‌کم بیشتر شوند. زمانی که شما یک ست لحافی را خریداری می‌کنید، لحاف روتختی، کاور تشک، ملحفه نازک، کاور بالش و کاور کوسن به شما تحویل داده می‌شود. با استفاده از این مجموعه می‌توانید سرویس خواب خود را به‌طور کامل ست کرده و از خوابیدن در تختخواب خود لذت ببرید.

زمانی که فروشنده خرید ست کاوری را به شما پیشنهاد می‌دهد، اجزای داخل این ست همان اجزای ست لحافی خواهد بود. با این تفاوت که لحاف آن شامل یک پارچه کاور و یک لحاف سبک یا لایت می‌شود. درواقع در این ست یک پارچه کیسه‌ای زیپ یا دکمه‌دار برای کاور در نظر گرفته‌شده که طرح آن با دیگر اجزای ست یکسان است. یک لحاف سبک الیافی با پارچه سفید نیز وجود دارد که کاور به دور آن قرار گرفته و لحاف سرویس خواب شما را تشکیل می‌دهد. در این لحاف الیاف با یک پارچه سفید رنگ دوخت صنعتی شده و کاملا محکم شده است.

تفاوت‌های اصلی ست کاوری و ست لحافی

  • امکان شست‌وشو

بدون شک یکی از مهم‌ترین موارد در سرویس خواب نظافت و شست‌وشوی آن است. ازآنجایی‌که شما هر شب از این سرویس استفاده می‌کنید، لازم است که هر چند وقت یک‌بار آن را بشویید. از میان ست کاوری و ست لحافی شست‌وشوی ست کاوری بسیار راحت‌تر است. چراکه کاور به‌راحتی از لحاف جدا شده و شما نیازی به شستن کل لحاف ندارید. درنتیجه نگران خراب شدن الیاف‌های لحاف در اثر شست‌وشو نیستید. درحالی‌که در ست لحافی باید همه لحاف را بشویید و بنابراین بهتر است شست‌وشوی آن را به خشک‌شویی بسپارید. چراکه با این کار خیالتان از بابت سالم ماندن الیاف‌های داخلی لحاف راحت است. اگر خودتان قصد شست‌وشوی ست لحافی را دارید باید بر اساس دستورالعمل شست‌وشوی محصولات الیافی عمل کنید تا لحاف آسیب نبیند.

  • امکان نظافت

قطعا پس از بلند شدن از رختخواب باید تخت را تمیز و مرتب کنید. زمانی که ست روتختی شما از نوع لحافی باشد، این کار چندان دشوار نیست. تنها کافی است لحاف را روی تخت پهن کرده و کار را تمام کنید. شاید این‌طور به نظر برسد که مرتب کردن ست‌های کاوری کار دشواری است. اما واقعا این‌طور نیست. چراکه در انواع ست‌های کاوری نوارهایی در داخل کاور و اطراف لحاف قرار داده شده که با گره زدن آن‌ها می‌توانید لحاف را در کاور ثابت نگه‌دارید. بنابراین هیچ نگرانی از بابت جمع شدن لحاف یا گلوله شدن آن در داخل کاور وجود نخواهد داشت.

اگر این نوارها در ست شما وجود ندارد، توصیه می‌کنیم خودتان دست به کار شده و این نوارها را بدوزید تا مرتب کردن تخت برایتان یک کابوس نباشد.

  • تنوع در طرح و رنگ

طرح سرویس خواب برای بسیاری از افراد اهمیت دارد. ست‌های کاوری در مقایسه با ست‌های لحافی تنوع طرح و رنگ بیشتری دارند. بنابراین شما می‌توانید متناسب با چیدمان اتاق خوابتان طرح‌های جذاب‌تری پیدا کنید. نکته دیگر اینکه اگر از طرح لحاف روتختی خود خسته شدید، نیازی به عوض کردن کل سرویس خواب ندارید. در ست‌های کاوری تنها کافی است کاور لحاف را تعویض کرده و تنوع را به اتاق خوابتان برگردانید. این مزیتی است که ست لحافی از آن بی‌بهره است.

  • طول عمر

ازآنجایی‌که الیاف‌های ست لحافی با استفاده از دوخت محکم شده‌اند، امکان جمع شدن یا گلوله شدن آن‌ها وجود ندارد. بنابراین شما هر چقدر هم که بد بخوابید، لحافتان همواره خوش‌فرم و مرتب است. ست‌های کاوری نیز دوام بالایی دارند. چراکه لحاف لایت این ست‌ها با استفاده از دوخت صنعتی محکم شده و طول عمر و دوام بالایی دارد. بنابراین الیاف‌های این لحاف‌ها همواره ثابت مانده و از بین نمی‌روند. همچنین شما می‌توانید طرح روتختی را با تغییر کاور تغییر داده و مدتی طولانی از این لحاف استفاده کنید.

  • استفاده در فصل‌های گرم سال

اگر یک ست لحافی خریداری کنید، در فصل تابستان چاره‌ای به‌جز جمع کردن آن نخواهید داشت. چراکه لحاف این ست‌ها جدا شدنی نیست و بنابراین در فصل‌های گرم سال نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این در حالی است که شما می‌توانید لحاف ست‌های کاوری را خارج کرده و در تابستان نیز از سرویس روتختی خود استفاده کنید.

  • قیمت و هزینه‌های نگهداری

اگر نگاهی به قیمت‌های بازار بیندازید، متوجه خواهید شد که قیمت ست لحافی نسبت به ست کاوری مناسب‌تر است. البته باید توجه داشته باشید که این قیمت تنها قیمت ابتدایی دو سرویس است. بدون شک خرید ست کاوری در درازمدت برای شما به‌صرفه‌تر است. به یاد داشته باشید هزینه نگهداری ست لحافی بیشتر است. چراکه حتما باید شست‌وشوی آن را به خشک‌شویی بسپارید. ضمن اینکه در زمان تعویض نیز باید کل لحاف و سرویس را عوض کنید اما برای ست کاوری تنها می‌توانید کاور روتختی را تعویض کنید.

لحاف لایت

spinner
انتخاب گزینه‌ها

لحاف لایت کاورلت

420000 تومان – 620000 تومان

بالاخره ست لحافی بخریم یا ست کاوری؟

اگر تا اینجای کار هنوز تصمیم قطعی برای خرید ست روتختی نگرفته‌اید، جدول زیر می‌تواند شما را به تصمیم قطعی برساند. پس حتما پیش از آن‌که به مغازه رفته و در میان انواع طرح‌ها سردرگم شوید، نگاهی به این جدول بیندازید.

چرا ست لحافی بخریم؟ چرا ست کاوری بخریم؟
–       لحاف همواره خوش‌فرم و مرتب باقی می‌ماند.

–       مرتب کردن تخت راحت‌تر است.

–       برای افرادی که در خواب زیاد غلت می‌خورند مناسب است.

–       قیمت خرید پایین‌تری دارد.

–        دارای طرح‌های متنوع و جذاب است.

–       تعویض و نگهداری از آن هزینه کمتری دارد.

–       شست‌وشوی آن راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

–       برای استفاده در فصل‌های گرم سال مناسب است.

–       امکان اتوکشی دارد.

–       فضای کمتری را اشغال می‌کند.

چرا ست لحافی نخریم؟ چرا ست کاوری نخریم؟
–       شست‌وشوی آن سخت و زمان‌بر یا هزینه‌بردار است.

–       تنوع طرح و رنگ‌های آن کم است.

–       هزینه تعویض روتختی و فضای موردنیاز برای نگهداری روتختی‌های قدیمی بیشتر است.

–       مرتب کردن تخت کمی دشوارتر است.

–       بدون داشتن نوارهای داخلی ممکن است مرتب کردن آن سخت باشد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *