اجزای ست روتختی

اتاق خواب یکی از قسمت‌های مهم در هر منزل است که توجه زیادی به دکوراسیون و زیبایی آن می‌شود. در گذشته خانواده‌ها از لحاف و تشک‌هایی که به‌صورت سنتی تهیه می‌شدند، استفاده می‌کردند. به مرور زمان تخت‌خواب و فرهنگ استفاده از آن در بین خانواده‌ها رواج پیدا کرد و به یکی از اجزای اصلی اتاق خواب تبدیل شد. روتختی یک پارچه از جنس کتان یا ابریشم است که مردم در زمان‌های قدیم برای پوشاندن تشک استفاده می‌کردند.

ست روتختی یا سرویس روتختی یکی از بخش‌های رخت‌خواب است که در زیبایی اتاق نقش پر‌رنگی دارد و شامل چند تکه است که از پارچه های مختلفی در ساخت آن استفاده می‌شود.

اجزای ست روتختی

  • لحاف

لحاف یک نوع رو‌انداز است که از چند لایه ساخته شده و درون آن را با یک الیاف، مانند الیاف پشم‌شیشه پر می‌کنند. به‌طور معمول، یک یا هر دو طرف لحاف طرح‌دار است و اگر هر دو طرف آن سفید و فاقد هر‌گونه طرح یا رنگ باشد، به آن لحاف لایت می‌گویند. بیشتر لحاف‌های لایت، بند‌هایی در گوشه‌های خود دارند که برای گره زدن کاور لحاف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • کاور لحاف

کاور لحاف یا روتختی کاوری یک نوع کاور و پوشش است که لحاف درون آن قرار می‌گیرد و به‌راحتی می‌توانید آن را جدا کرده و نسبت به شست‌و‌شو یا تعویض اقدام کنید. در مواقعی که از طرح لحاف خود خسته شدید کافی است یک ست کاوری تهیه کنید . استفاده از ست کاوری دقیقا اتاق شما را مانند عکس های ژورنالی می‌کند و دیگر دوختی روی لحاف قرار دارد ، دیگر معلوم نمی‌شود. از دیگر مزیت‌های کاور لحاف، می‌توان به هزینه کمتر آن به‌دلیل وجود لحاف و اشغال فضای کمتر اشاره کرد.

  • ملحفه

ملحفه به‌عنوان یک پوشش میان فرد و تشک یا لحاف استفاده می‌شود. ملحفه‌ای که بین فرد و تشک قرار می‌گیرد، دارای دو نوع دوخت، کش‌دوز (برای قرار گرفتن آسان روی تشک) یا ساده است. ملحفه بین فرد و لحاف به‌دلیل شست‌و‌شوی آسان و به‌منظور جلوگیری از کثیف‌شدن لحاف مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در تابستان می‌توان از آن به‌عنوان روانداز استفاده کرد.

  • روبالشتی

روبالشتی یک کاور همانند کاور لحاف است که بالشت را درون آن قرار می‌دهند و در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی تولید می‌شود. به‌دلیل تماس مستقیم روبالشتی با پوست و موی افراد، جنس آن اهمیت زیادی دارد و علاوه‌بر زیبایی، باید ضد حساسیت نیز باشد. همچنین تعداد این جزء از سرویس، با‌توجه به ظرفیت سرویس‌های خواب و تعداد بالشت‌ها متفاوت است.

  • کاور تشک

قابلیت شست‌و‌شوی کاور تشک در کنار زیبایی آن، اهمیت زیادی دارد. با‌توجه به اینکه تشک‌ها غیر قابل شست‌و‌شو هستند، لذا برای جوگیری از ورود گرد‌و‌غبار، مایعات، تعریق، مواد آلرژی‌زا، حشرات و سایر موارد به کاور نیاز دارند.

  • رو‌کوسنی

امروزه از کوسن‌ها به‌دلیل زیبایی، در سرویس‌های خواب نیز استفاده می‌شود. با‌توجه به اینکه کوسن‌ها نیز همانند بالشت به‌صورت مستقیم با پوست و مو فرد تماس دارد، لذا استفاده از کاور برای آن نیز اهمیت دارد. رو‌کوسنی برای پوشاندن کوسن‌ها استفاده می‌شود که همانند بالشت تعداد آن در سرویس‌های‌خواب متفاوت است.

  • رو‌تختی‌های پیکه

رو‌تختی‌های پیکه مشابه روانداز بوده و کاربرد‌های لحاف را دارد؛ تنها تفاوت آن با لحاف در بافت آن است که به‌جای الیاف از پارچه ضخیم در تولید آن استفاده می‌شود. سبک و خنک بودن، قیمت مناسب و قابلیت استفاده در تمام فصول از ویژگی‌های آن است.

  • شال

شال تخت یک نوار پارچه‌ای باریک و مستطیل شکل است که در لبه پایین تخت پهن می‌کنند و جزء وسایل تزیینی برای اتاق خواب است که به‌منظور دکوراسیون مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برخی از افراد آن را به‌عنوان روتختی استفاده می‌کنند. برای جذاب‌تر شدن دکوراسیون از رو‌تختی نیز می‌توان در‌کنار آن استفاده کرد.

روتختی طوسی طرح فیل

تفاوت میان لحاف و پتو چیست؟

هنگامی‌که قصد خرید یک روانداز جدید را دارید، باید شناخت کافی از آن داشته باشید. افراد زیادی هستند که از تفاوت بین لحاف و پتو آگاه نیستند و حتی این دو واژه را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. لذا شناخت آن‌ها می‌تواند کمک زیادی در انتخاب صحیح داشته باشد. از‌جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعداد لایه‌ها

یکی از تفاوت‌های عمده میان لحاف و پتو، تعداد لایه‌های آن است. لحاف از چندین لایه تشکیل شده است؛ در‌حالی‌که پتو تنها از یک لایه پارچه تشکیل شده است.

  1. نوع بافت

در دوخت لحاف از چند نوع پارچه استفاده می‌شود و لایه بالایی و پایینی آن با هم تفاوت دارند؛ اما پتو‌ها دارای بافت نرم‌تری نسبت به لحاف هستند و هر دو طرف آن دارای بافت یکسانی است.

  1. مشخصات ظاهری

لحاف وزن و ضخامت بیشتری نسبت به پتو دارد. همچنین لحاف‌ها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند؛ در‌حالی‌که پتو‌ها تنها به‌صورت مربع و مستطیل شکل تولید می‌شوند.

  1. مقاومت در برابر آتش‌سوزی

بیشتر پتو‌ها دارای خاصیت عایقی هستند و در‌برابر آتش مقاوم هستند که این خاصیت در لحاف وجود ندارد.

  1. قیمت

از لحاظ قیمتی، پتو قیمت کمتری نسبت به لحاف دارد.

 

روتختی طوسی کاورلت

کاربرد محافظ تشک چیست؟

به دلیل غیر‌قابل‌شستشو بودن تشک، استفاده از محافظ تشک ضروری است. حفظ شکل ظاهری و جلوگیری از نفوذ آب از دیگر کاربرد‌های این تشک است. محافظ تشک از نظر مصرف به 2 نوع یک‌بار مصرف و دائمی تقسیم می‌شود. از لحاظ جنس ساخته شده به پلی‌استر، پنبه‌ای، مخملی و بامبو تقسیم می‌شود. تقسیم‌بندی دیگر محافظ تشک، بر‌اساس نوع پوشش است که به 3 نوع تک‌وجهی، پنج‌وجهی و شش‌وجهی تقسیم می‌شود.

اهمیت روکوسنی

کوسن‌ها برای هر‌چه زیبا‌تر‌کردن دکوراسیون مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. کوسن گرد، مکعبی و سوسیسی چند نمونه از انواع کوسن‌ها هستند. برای محافظت از کوسن‌ها از رو‌کوسنی استفاده می‌شود که جنس پارچه آن متفاوت و سلیقه‌ای است. رو‌کوسنی‌ها جدا از بحث محافظت در زیبایی کوسن‌ها هم نقش دارد؛ به این صورت که خیلی از افراد انواع مختلف رو‌کوسنی را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه می‌کنند تا زیبایی چشم‌نوازی در دکوراسیون ایجاد کنند.

معمولا برای رو‌کوسنی‌های تخت‌خواب از پنبه و ابریشم و رو‌کوسنی‌های مبلمان از نخ استفاده می‌شود.

اشتباهات رایج هنگام خرید ست روتختی

برای داشتن خرید موفق، همواره باید نکات خاصی را مد‌نظر قرار بدهیم. انتخاب رنگ و طرح همه آن چیزی نیست که هنگام خرید روتختی باید در نظر بگیریم. در این بخش اشتباهات رایجی که افراد هنگام خرید ست روتختی مرتکب می‌شوند را بیان می‌کنیم:

  • توجه به سایز روتختی و تشک

برخی از افراد بدون توجه به سایز تخت‌خواب اقدام به خرید این اقلام می‌کنند. سایز‌هایی که برای نوزاد و کودک در نظر گرفته می‌شود، با سایز‌های یک‌نفره و دو‌نفره متفاوت است.

  • انتخاب طرح و رنگ نا‌مناسب

طرح و رنگی که هنگام خرید انتخاب می‌کنید، باید با اتاق خواب شما هم‌خوانی داشته باشد.

  • انتخاب جنس اشتباه

پارچه نخی به‌دلیل شست‌و‌شوی راحت و عدم‌حساسیت بهترین جنس برای انتخاب است.

  • توجه به کیفیت

برخی از افراد اقدام به فروش روتختی‌های ارزان و بی‌کیفیت می‌کنند که پس از مدتی غیر‌قابل‌استفاده هستند.

  • عدم‌توجه به تعداد تکه‌های روتختی

هنگام خرید ممکن است با سرویس‌های 4 تکه یا 6 تکه مواجه شوید که باید ست متناسب با روتختی خود را انتخاب کنید.

  • خرید در زمان نا‌مناسب

اگر قصد خرید جهزیه یا تغییر دکوراسیون را دارید، بهتر است خرید سرویس را در مرحله آخر و متناسب با طرح اتاق انجام دهید.

  • انتخاب لحاف بزرگ

روتختی‌ها دارای اندازه استاندارد هستند. لذا هنگام خرید لحاف متناسب با آن را انتخاب کنید.

  • توجه به سبک و استایل

سعی کنید هنگام خرید رنگی را انتخاب کنید که متناسب با سبک و استایل مورد‌علاقه شما باشد.

  • توجه به سایر عناصر موجود در اتاق

جنس خریداری شده نباید حتما از دیگر وسایل اتاق الهام گرفته باشد.

  • عدم‌انتخاب برند مناسب

کیفیت برند‌های مختلف متفاوت است؛ پس اگر برای داشتن کیفیت بالا‌تر، برند بهتری را انتخاب کنید.

نیم ست روتختی نسکافه‌ای

 

قیمت ست روتختی

در تعیین قیمت ست روتختی، عوامل زیادی دخالت دارند. تعداد تکه‌ها، طرح و رنگ، جنس پارچه، ابعاد و کیفیت از‌جمله عواملی هستند که در تعیین قیمت تأثیر‌گذار هستند.

  1. تعداد تکه‌ها

تعداد تکه‌ها در ست روتختی متغیر است. برخی از افراد برای کاهش هزینه‌ها از ترکیب ملحفه و روبالشتی یا نیم ست استفاده می‌کنند.

  1. برند

برند‌های ایرانی و خارجی زیادی در این زمینه فعالیت دارند. انتخاب نوع برند تأثیر زیادی در قیمت نهایی دارد. برای تهیه ست روتختی با کیفیت بالا و قیمت مناسب می‌توانید از برند کاورلت استفاده کنید.

  1. جنس پارچه

از پارچه‌های مختلفی در ست روتختی استفاده می‌شود؛ مثل پلی‌استر، کتان و نخ

  1. ابعاد

ست روتختی در ابعاد مختلفی مانند کودک، جوان، یک‌نفره و دو‌نفره تولید می‌شوند. هر چه ابعاد بزرگ‌تر، قیمت آن نیز بیش‌تر می‌شود.

  1. کیفیت

کیفیت محصول از‌جمله عواملی است که نقش اساسی در قیمت آن دارد. بدیهی است که بالا‌رفتن کیفیت باعث افزایش قیمت محصول می‌شود.

روتختی صورتی سرمه‌ای

سخن پایانی

دکوراسیون اتاق خواب یکی از مواردی است که امروزه توجه زیادی به آن می‌شود. یکی از تغییرات اتاق خواب‌های امروزی نسبت به گذشته، استفاده از تخت‌خواب است. از ست روتختی برای محافظت و زیبایی تخت‌خواب استفاده می‌شود که علاوه‌بر محافظت، در زیبایی و طراحی داخلی اتاق نیز تأثیر به‌سزایی دارد.

شاید برای شما هم انتخاب یک روتختی مناسب به‌دلیل تنوع در رنگ و طرح سخت باشد؛ اما معمولا در اتاق خواب از روتختی‌هایی با جنس ابریشم و ساتن استفاده می‌کنند. شناخت اجزا و انواع مختلف آن می‌تواند در انتخاب نهایی ما اهمیت داشته باشد. هم‌چنین رعایت یک‌سری نکات در هنگام خرید باعث می‌شود تا جنسی را انتخاب کنیم که مطابق با نیاز ما باشد. کاورلت یکی از برند‌هایی است که می‌توانید ست روتختی را با قیمت مناسب و کیفیت ایده‌آل تهیه کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *